Yoshi’s Crafted World Review

Yoshi’s Crafted World Review

Het was slechts een kwestie van tijd voordat Yoshi een eigen game zou krijgen op de Switch en na Mario, Link en Kirby is dat dan nu ook het geval met Crafted World.

Laten we heel eerlijk zijn, het eerste wat opvalt aan Yoshi’s Crafted World is het uiterlijk van de game. Net als Yoshi’s Woolly World en Kirby’s Epic Yarn maakt ook deze game gebruik van knutselmateriaal om de levels vorm te geven en dit geeft het geheel een heel interessante vibe.

Koddige game

Alles is gemaakt van realistisch lijkend materiaal zoals dozen, papieren bordjes, rietjes etc. wat in combinatie met een pluizige Yoshi en over-the-top felle kleuren overal voor een erg koddige game zorgt. Tenminste, als je het op de tv speelt. Als je Crafted World in handheld mode speelt, ziet het er alsnog goed uit, maar het ziet er allemaal minder scherp uit waardoor bijvoorbeeld het pluizige van Yoshi eraf gaat.

Heb je een level gehaald, dan krijg je de mogelijkheid om deze nog een keer te spelen maar dan achterstevoren. Poochy het hondje dat in de vorige games ook zat, maakt hier haar opwachting en het is aan jou om voor haar drie puppies te vinden die verstopt zijn. Dit is niet simpelweg van rechts naar links lopen, maar je speelt letterlijk aan de achterkant van het level wat je net hebt gehaald. Hier komt echt het oog voor detail van de makers naar voren. Waar je eerst door een grote koekjesverpakking heen kon lopen, loop je er nu achterlangs en kan je de ingrediënten lezen. Zelfs als je die variant óók hebt gehaald, kan je de levels nog een keer spelen opzoek naar verborgen voorwerpen en collectibles. Het zorgt ervoor dat de game aardig wat content heeft om je mee zoet te houden.

Yoshi’s Crafted World Review

Eigen schuld

Dat halen van de levels is overigens niet bijster moeilijk, in zoverre dat het net als Kirby vorig jaar zelfs wat te makkelijk aanvoelt. Als je doodgaat, is het echt je eigen schuld want het platformen en de vijanden zijn (op een aantal latere levels na) aan de makkelijke kant.
Vooral de nieuwe kostuums die je vrijspeelt door muntjes in een gokautomaat te stoppen, maken de game te makkelijk. Waar Yoshi al een health meter heeft, zorgen deze kartonnen bouwsels ervoor dat hij daarbovenop nog een extra schild krijgt. Voor de jongere gamers niet zo’n gek idee, maar voor gevorderde gamers haalt het de uitdaging volledig weg. Gelukkig kan je ervoor kiezen om ze niet aan te trekken, waardoor je zelf de moeilijkheidsgraad wat omhoog kan krikken.

De uitdaging ligt hem dan ook vooral in het 100% behalen van een level. De finish halen en de Poochies aan de achterkant zijn slechts het begin, want in ieder level zijn een groot aantal collectibles verstopt die meehelpen aan het halen van de totale score en het verkrijgen van de bekende glimlachende bloempjes waarmee je dit keer de nieuwe levels van het verhaal vrijspeelt. Met name de speciale rode muntjes die vermomd zijn als ‘gewone’ wisten mij af en toe bijna tot waanzin te drijven.

De grafische stijl is aandoenlijk en de werelden zitten slim in elkaar, zowel op uiterlijk gebied als op het daadwerkelijke spelen. Toch heeft Yoshi’s Crafted World hetzelfde probleem als dat Kirby’s eerste avontuur vorig jaar op de Switch had; de uitdaging is in de basisgame niet echt aanwezig. Pas als je alles uit ieder level gaat halen, dan wordt de game ook voor de meer gevorderde gamer een uitdaging.

Yoshi’s Crafted World is nu exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Yoshi’s Crafted World Review