Wintergatan over zijn nieuwe Marble Machine

In 2016 scoorde de Zweedse muzikant Martin Molin een enorme hit op YouTube met een zelfgebouwd muziekinstrument, waarvan de basis bestond uit 2000 metalen knikkers. Inmiddels is hij bezig met een geperfectioneerde opvolger van deze Marble Machine.

Martin Molin is lid van de band Wintergatan, waarin hij zijn fascinatie voor bijzondere muziekinstrumenten kan delen. Tijdens een concert in Utrecht gaf iemand hem de tip om Museum Speelklok te bezoeken. Dit inspireerde hem tot het bouwen van de eerste versie van de Marble Machine.

Hit op internet

De machine werd al snel een enorme hit op internet, maar in de praktijk was deze verre van perfect. De video die iedereen zo massaal bekeek, was niet in 1 take opgenomen, maar is een montage van 60 dagen aan opnamen. Je zou dus kunnen zeggen dat de Marble Machine een mislukking was. Het lukte Molin niet om deze goed aan de praat te krijgen.

Het succes van de video zorgde er wel voor dat heel veel mensen Martin Molin adviezen gingen geven. Er waren muzikanten, uitvinders en ingenieurs die hem uit konden leggen waarom de Marble Machine niet altijd deed wat hij moest doen en welke verbeteringen er konden worden toegepast.

Lopende band

Dit inspireerde Martin Molin tot het bouwen van een nieuwe Marble Machine. Eén die wel werkt en die uiteindelijk meegenomen kan worden op tournee met Wintergatan. Vol trots laat Martin Molin in de video hierboven zien dat het hart van de machine nu klaar is. Via een soort lopende band kunnen de knikkers nu een ritme en een simpele melodie maken.

Via YouTube kun je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en bovendien zijn daar heel veel video’s te vinden over de technische kant van deze wonderlijke machine. Alle onderdelen zijn namelijk met de hand gemaakt door Martin Molin zelf. Op de website van Wintergatan kun je vervolgens terecht voor muziek en merchandise. Met de opbrengsten kan Molin vervolgens dit bijzondere project bekostigen. de nieuwe marble machine van Wintergatan

Volg Mixed Grill op social media