Dit is hét moment voor virtual reality’s doorbraak. Waarom blijft het dan zo niche?

VR-bril

Virtual reality wacht al decennialang op dé grote doorbraak. Echter het grote publiek wilde er steeds niet aan. Zelfs de enorme technologische vooruitgang en het feit dat we het afgelopen jaar soms letterlijk waren afgesloten van de buitenwereld zorgden er niet voor dat de consument en masse VR omarmde. Het bleef netjes in zijn niche. Waarom?

De sterren leken dit jaar gunstig te staan voor een definitieve doorbraak van virtual reality. Grote tech-bedrijven als Facebook, Google en HTC hebben de afgelopen jaren miljoenen zo niet miljarden gestoken in de verdere technologische ontwikkeling van VR-brillen, en een groot gedeelte van de wereldbevolking zat af en aan in lockdown of quarantaine. Soms eenzaam en snakkend naar contact of een of andere manier om te ontsnappen, al dan niet virtueel. We zagen dat aan het bijkans ontploffende internetverkeer. Mensen wilden weg, weg uit deze realiteit, desnoods via de glasvezelkabel en 4 of 5G. Dus leek VR het perfecte product om hen hiermee te helpen. Misschien wel, maar toch surften we niet allemaal naar de dichtstbijzijnde tech-webwinkel om een Oculus Rift of HTC Vive te bestellen. We bleven alleen maar dromen over een virtuele vlucht.

Wel in niche entertainment en beroepsmatig

Gamers weten al wel langer dat het met een goede VR-bril lekker gamen is. Of het nu al aliens schietend een revolutie ontketenen is in het post apocalyptische Half-Life: Alyx. Of als Dragonborn door Skyrim dwalend op zoek om de draak Alduin the World-Eater te verslaan, het schijnt een fantastische ervaring te zijn, een serieuze verbetering.

Ook zagen spelontwikkelaars mede door het succes van live dealer spellen dat casinospelers zich nog dieper willen onderdompelen in de virtuele spanning van een online casino. Zo zijn er nu al VR casinospellen beschikbaar en werken casinoplatformen aan VR-casino’s waar je virtueel kunt aanschuiven aan een poker- of blackjacktafel om je skills te testen of een roulettetafel om je roulette strategie uit te proberen.

In professionele settingen wordt virtual reality ook steeds vaker gebruikt en kan het een enorme impact hebben. Toerisme, architectuur, product design, vastgoed, constructie, educatie, film, evenementen kunnen hun voordeel doen met een goed geproduceerde VR-presentatie. In de medische sector wordt het bijvoorbeeld weer gebruikt bij gecompliceerde behandelingen of therapieën. Beroepsmatig lijkt het dus meer geaccepteerd te worden dan in een thuissituatie.

Maar wat houdt die grote doorbraak dan tegen?

Het is een klein beetje van alles wat. De VR-brillen zijn weliswaar goed van kwaliteit en redelijk betaalbaar, zoals bijvoorbeeld de Samsung Gear VR. Maar er zijn een aantal zaken die een brede acceptatie nog steeds in de weg staan. Zo blijkt VR bijvoorbeeld moeilijker te marketen dan bijvoorbeeld smartphones, daarvan wilde iedereen er meteen een hebben. Veel mensen zien VR nu nog niet als een basisproduct maar meer als een leuke aanvulling van een gadgetverzameling.

Dit komt deels door de nog beperkte mogelijkheden om het in bredere context te gebruiken. Daar waar er voor smartphones een schier eindeloze zee aan apps en toepassingen beschikbaar is voor bijna elk denkbaar onderdeel van het menselijk leven, en ook nog eens in elke smaak, is dat bij VR zeker nog niet het geval. Ook zijn de randtechnologie en infrastructuur eigenlijk nog niet helemaal op hetzelfde niveau als de headsets zelf.

Ook zal het niet helpen dat virtual reality iets is wat je ervaren moet hebben om de meerwaarde ervan in te zien. Iedereen is uiteindelijk altijd geboeid door die VR-headsets en de vele mogelijkheden, maar uiteindelijk gaan ze niet over tot aanschaf.

Als laatste schijnt dat 5 tot 10% van de gebruikers misselijk wordt tijdens een VR-sessie. Niemand weet nog waarom en wat eraan te doen. En is niet een erg sterk verkoopargument.

Een combinatie van al deze redenen zorgt er tot nu toe voor dat virtual reality nog even knus in zijn niche bij de openhaard moet blijven liggen. Wachtend tot de tijd daadwerkelijk rijp is voor dat laatste zetje waardoor het eindelijk gemeengoed gaat worden.