Proeven van Tilburg tijdens de BrabantNacht

BrabantNacht

Er wordt wel beweerd dat Brabantse nachten lang zijn. Wij brachten een bezoek aan Tilburg om te kijken of dit echt zo is. In het kader van de BrabantNacht gingen we allerlei bijzondere activiteiten ondernemen om de stad beter te leren kennen.

Het bezoek begon met een ritje in de befaamde Partybus van Sjef Gijsbers. Onder het genot van een versgetapt biertje, discolichten en muziek op knalvolume togen we richting Westpoint, de hoogste toren van Tilburg. Het moet gezegd: de stemming zat er meteen in! Het bezoek aan de Westpoint Tower was indrukwekkend. Dit gebouw is één van de hoogste woontorens in Nederland. We mochten helemaal naar de 45ste verdieping met de lift. Hier konden we in een appartement van het fantastische uitzicht genieten, terwijl er allemaal Brabantse lekkernijen klaarstonden. Ongelooflijk hoe groen het in en om de stad is. Ook leken flats en kantoorgebouwen ineens heel nietig op deze hoogte van 142 meter.

Smaak Karavaan

Na het bezoek aan Westpoint gingen we weer verder met de Partybus richting de Smaak Karavaan. Dit foodtruckfestival werd voor het eerst georganiseerd. De locatie van het festival was de Spoorzone. Dit ruige, industriële gebied is al een tijdje in opkomst. Het is de plaats waar de Nederlandse Spoorwegen tijdenlang treinen repareerden en onderhielden. Er staan allerlei gebouwen en overal zie je overblijfselen van rails en spoorlijnen. Tegenwoordig is het gebied een culturele broedplaats en vinden er allerlei activiteiten plaats. Een mooie plek voor een foodtruckfestival dus. Qua sfeer deed het ons overigens enorm denken aan het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam of een rauwe plek in Berlijn.

Startpunt van de Smaak Karavaan was een bezoek aan RAW (Restaurant Altijd Welkom). De naam voor dit restaurant is niet zomaar gekozen. Het Engelse woord ‘raw’ is een verwijzing naar het Nederlandse woord ‘rauw’ en dit is weer een verwijzing naar het gebied van de Spoorzone. In het gebouw zijn veel oude details ongemoeid gelaten. Zo zie je de oude leidingen voor gas en electra gewoon nog over de muren lopen. Her en der is er een industriële lamp ingedraaid voor de verlichting van het restaurant. Geen poespas dus qua inrichting en ook de menukaart is simpel gehouden. Raw richt zich voornamelijk op gerechten met biefstuk.

BrabantNacht

Eenmaal het festival opgelopen, werden we ontvangen door de mannen van Loc Brewery. De naam van deze brouwerij is afgeleid van het woord ‘locomotief’. Ook zij opereren namelijk vanuit de Spoorzone. Sinds 2014 worden er in een werkruimte op het terrein allerlei soorten craft Beers bedacht en ontwikkeld. Voor ons hadden ze 4 soorten bier meegenomen: een Session IPA, een DIPA, een Imperial Milk Porter en een Milkshake IPA. Vooral bij het zien van het laatste flesje werden we wild. Van het Zweedse biermerk Omnipollo hadden we al vaker Milkshake IPA’s op en dat is ons zeer goed bevallen! De Milkshake IPA met Raspberry en Key Lime van Loc Brewery was minder creamy dan die van Omnipollo, maar we vonden het een erg lekker biertje. Ook de andere biertjes smaakten overigens naar meer. Leuk weetje: restaurant RAW heeft bieren van Loc Brewery op tap.

Daarna was het tijd om de foodtrucks uit te proberen. We hebben genoten van vegabitterballen, lekkere pizza’s met geitenkaas en biet, een schaal met mosselen en garnalen, biologische friet en als toetje een heerlijke lemon curd. Natuurlijk mocht ook een glaasje Schrobbelèr niet ontbreken, de bekende kruidenlikeur uit Tilburg. Overigens drinken ze het drankje in de rest van Brabant ook graag. De sfeer op het festival terrein was in elk geval gezellig en ontspannen. Bovendien was er genoeg plek om even te kunnen zitten. Kinderen konden zich trouwens ook prima vermaken op het festival. Ze konden uit de voet met de materialen die horen bij het spoorgebied. Er waren bijvoorbeeld grote betonblokken om vanaf te springen en stukken oude rails om als evenwichtsbalk te gebruiken.

Stadswandeling vol verrassingen

Met volle buiken begonnen we later op de avond aan de speciaal voor ons georganiseerde stadswandeling. Rondleider Saskia van Verrassend Tilburg & meer liet ons bijzondere gebouwen van de stad zien en wist daar gepassioneerd over te vertellen.  Eenmaal aangekomen bij het Paleis Raadhuis werden we verwelkomd door een dans van een student van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten (beeldend/dans/muziek/theater). Hij voerde zijn dansact op bovenaan de trappen van het gebouw. Indrukwekkend was dit zeker! Een paar honderd meter verderop volgde de volgende verrassing. Onder een viaduct zat een drummer en hij liet ons horen hoe ontzettend goed hij in zijn vak is. Het was een bijzonder gezicht om een drumstel midden op straat te zien terwijl de auto´s langs raasden. De jongen speelde vol overgave en keek niet op of om van al het verkeer om hem heen. We moesten denken aan de film Whiplash, waarin acteur Miles Teller een begenadigd drummer speelt. Het is niet vaak dat je iemand solo zo tekeer ziet gaan op een drumstel, zonder dat er andere muzikanten bij zijn. Prachtig! Een klein eindje verder wachtte ons de laatste verrassing van deze wandeling. Ineens doken er 4 keurig geklede jongemannen op en begonnen in het Italiaans te praten en liedjes te zingen. Echt van die Italiaanse of op Italië geïnspireerde klassiekers die je al heel vaak in je leven hebt gehoord: “When a moon hits your eye like a big pizza pie. That’s amore”. Heel leuk gedaan! En de jongens vielen niet één keer uit hun rol. Uiteindelijk liepen ze al zingend en gitaarspelend helemaal mee tot aan de Piushaven, waar de boot op ons wachtte.

Varen

Wist je dat Tilburg een haven heeft? Wij in elk geval niet. De voormalig industriële haven, doet tegenwoordig voornamelijk dienst als een gebied waar allerlei evenementen worden georganiseerd, maar waar ook mensen wonen en werken. Het gebied, grenzend aan het centrum van Tilburg, is nog volop in ontwikkeling. Wij mochten er deze avond op een gezellig verlichte boot stappen voor een tocht over het Wilhelminakanaal. We hadden geluk met het weer en daarom was het niet koud op de boot. Ruim een uur hebben we door het donker gevaren. Op 2 punten mochten geïnteresseerden zelfs de stuurman helpen om de brug open te draaien. Het was zwaarder dan gedacht. Verder een bijzondere ervaring om mee te maken. De boot bracht ons een eind op weg richting het terrein van Charlotte-Oord. Hier zouden we de avond eindigen met lekker dansen op het Draaimolen Festival.

Draaimolen

Via de backstage kregen we toegang tot het festivalterrein. Eerst moesten we van de organistoren een glaasje Schrobbelèr wegwerken (in mijn geval) en toen kon het technofeest beginnen! Draaimolen is ongeveer wel één van de laatste muziekfestivals van het seizoen. In het prachtige bosgebied waren 3 podia neergezet, waarvoor kunstenaars het ontwerp hadden gedaan.  We hebben genoten van Speedy J en DJ Koze. De laatste draaide op de main stage en daar zijn we het langst gebleven. De sfeer op het festival was echt heel goed. We hebben het erg naar ons zin gehad en vonden het eigenlijk jammer toen we om 0:30 uur moesten stoppen met dansen.

Afterparty

Het was tijd om met de partybus naar Dudok te vertrekken voor de afterparty van het Draaimolen Festival. Van 1:00 tot 6:00 uur kon je daar nog helemaal los gaan. Het feest was in de bovenzaal van Café Dudok (die van de befaamde appeltaart).  We hebben een tijdje staan dansen op de afterparty, maar daarna wilden we ook nog even verder kijken in het uitgaansgebied van de stad. We hebben enkele cafés bezocht rond de Heuvel. Het viel ons op dat het uitgaan tot diep in de nacht heel makkelijk gaat in deze stad. In veel plaatsen verzoekt men je al vriendelijk om 1:30 uur te vertrekken. Wij ploften uiteindelijk om 5:30 uur op onze bedden in het Mercure Hotel. We hadden hier een fijne kamer met uitzicht op het plein van de Heuvel. Het hotel ligt echt ideaal in het centrum. Alles is dichtbij: winkels, parkeergarage, theater, poppodia, bioscoop, station en natuurlijk de uitgaansgelegenheden. Ondanks dat we het erg laat hadden gemaakt, zijn we toch op tijd opgestaan om nog even te genieten van een ontbijt in de zaal beneden. Zo waren we wat minder wankel toen we om 12:30 uur werden opgepikt om als afsluiter te lunchen (voor sommigen het ontbijt) op de Smaak Karavaan.

BrabantNacht

Zijn Brabantse nachten lang? In ons geval zeker wel! We hebben ons echt prima vermaakt in Tilburg. Aan de foto’s op social media te zien, hebben bezoekers van de andere attracties tijdens de Brabantnacht het ook erg naar hun zin gehad. De provincie Noord-Brabant heeft hartstikke veel te bieden, ook voor een kortdurend verblijf. Op ons verlanglijstje voor binnenkort: de Loonse en Drunense Duinen. Dit gebied moet echt prachtig zijn. En misschien plakken we er wel een nachtje Den Bosch aan vast, of nog een keer Tilburg…

Wil je zelf een nacht of weekend in Brabant doorbrengen kijk dan voor inspiratie op de website van Visit Brabant.