Thor: Ragnarok Review

Thor Ragnarok

Als het op de superheldenfilms van Marvel aankomt, zijn die van Thor naar mijn mening altijd de zwakste schakel geweest. De balans tussen serieus en humor leek moeilijk vindbaar, waardoor het een slappe mengelmoes werd. Driemaal is blijkbaar scheepsrecht in dit geval, want Thor: Ragnarok weet de juiste humoristische snaar wel te raken

Gaat all-out

Nadat de hamer van Thor is vernietigd door Hela (Cate Blanchett) en zij Asgard heeft overgenomen, komt hij door omstandigheden op een planeet terecht waar gladiatorengevechten nog altijd aan de orde van de dag zijn. Om hier weg te komen en Asgard te redden moet Thor een aantal onverwachte samenwerkingen afsluiten en neemt hij het op tegen niemand minder dan de Hulk. Waar dit klinkt als een zwaar verhaal, is dit het totaal niet en heb ik in tijden niet zo hard gelachen om een film.

Marvel heeft overduidelijk geleerd van (het destijds riskante) Guardians of the Galaxy en durft ook met Ragnarok volledig de humoristische kant op te gaan. Op een paar serieuze momenten na, is Thor: Ragnarok volledig over-the-top grappig en luchtig, zonder dat het vergeet de nodige epische gevechten toe te voegen. Grappen landen zonder geforceerd te voelen en de cast lijkt daadwerkelijk lol met elkaar te hebben gehad tijdens het filmen.

Loki

Hoewel het in het begin even wennen is dat Hulk opeens in korte kinderlijke zinnen kan spreken, komt dit de film alleen maar ten goede en zorgt de relatie tussen hem en Thor voor de meest hilarische momenten. Fan favorite Loki daarentegen zorgt voor momenten die pas echt aanslaan als je de vorige films ook hebt gezien. Mocht je die niet hebben gekeken, dan kunnen deze langs je heengaan, maar is er door de andere personages nog genoeg om te lachen.

Het blijft echter niet alleen bij de hoofdcast die goed werk levert. Zo is Jeff Goldblum als de verknipte Grandmaster perfect, de rol is hem op het lijf geschreven en de acteur lijkt hem volledig te omarmen. Ook Cate Blanchett speelt Hela met overtuiging en weet ondanks dat ze de Godin des Doods is een bepaalde sexyness neer te zetten.

Verrassingen

Is alles dan rozengeur en maneschijn? Niet helemaal. Waar de hoofdpersonages voldoende op de voorgrond zijn, wordt er snel en op een zwakke manier afgerekend met side characters die je in de vorige films leerde kennen. Daarnaast is het grootste minpunt aan de film ook hier weer de bad guys, een veel voorkomend ding bij superheldenfilms. Het plot rondom de slechteriken is voorspelbaar en je voelt al mijlenver aankomen wat er gaat gebeuren. That said, de film wist mij op andere momenten (die ik wegens spoilers niet ga aankaarten) een aantal keer goed te verrassen en ik ben ook erg benieuwd wat de consequenties van Ragnarok gaan betekenen voor de toekomstige films van het Marvel.

Vernieuwde IMAX-zaal

Tegelijkertijd met de première van Thor Ragnarok, werd tijdens deze avond ook de volledig vernieuwde IMAX-zaal van Pathé Schouwburgplein in Rotterdam heropend. De afgelopen weken was de zaal volledig gestript en opnieuw opgebouwd, wat de aanwezigen te zien kregen in een presentatie en een timelapse voor de film. Het resultaat mag er zeker zijn en in tegenstelling tot de gemiddelde bioscoopzaal was er genoeg beenruimte in de vernieuwde zaal. Ruim en erg aangenaam. Natuurlijk is het rottig als iemand of jijzelf tijdens de film naar het toilet moet, maar in deze zaal hoef je tenminste niet op te staan om iemand erdoor te laten. Wat mij betreft mag dit in iedere bioscoopzaal doorgevoerd worden. Ook de kwaliteit van het geluid was zeker een verbetering op andere zalen. Waar ik tijdens een IMAX-voorstelling het geluid normaal gesproken vooral als te hard ervaar, was het hier perfect afgestemd.

Thor Ragnarok