Tales of Vesperia: Definitive Editon Review

Tales of Vesperia: Definitive Editon Review

In het actie-RPG genre zijn er weinig series die al zo lang lopen als de Tales-serie. Hoewel het laatste deel – Tales of Berseria – weer hoog aangeschreven werd, zijn het lang niet allemaal echte toppers. Dan verlang je terug naar die tijd dat een Tales-game bijna alles goed had, de tijd van Tales of Vesperia.

Verschenen voor de Xbox 360 in 2008 was Tales of Vesperia één van de grote titels die Microsoft voet aan wal moest geven in Japan. Wereldwijd had de softwaregigant nergens te klagen, maar Japan bleef gedomineerd worden door Nintendo en Sony. Daarop besloot Microsoft te investeren in een aantal JPRG’s, welke – destijds – exclusief waren aan de Xbox 360. Namco Bandai leverde geen half werk, maar een game waar we zeker nu op kunnen terugkijken als één van de beste delen van de serie. En diezelfde game kun je nu spelen op Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch.

Tales of Vesperia blinkt voornamelijk uit in zijn cast, aangevoerd door het charismatische hoofdperonage Yuri. Yuri Lowell is je typische coole dude, ooit een imperialistische ridder maar nu de ultieme vigilante – die het kwaad wil tegengaan, al doet hij dat niet altijd op de meest geaccepteerde wijze. Yuri is een personage met diepgang, die je ziet ontwikkelen van zijn ontspannen, zorgeloze houding in de openingsuren, naar een verwrongen tweestrijd. Hij doet niet altijd het beste en gaat wel eens over die streep wat hem mega interessant maakt.

Tales of Vesperia: Definitive Editon Review

Yuri achtervolgt een dief die de Blastia-kern (geloof me, je wilt niet dat ik het je uitleg) steelt vanuit het arme deel van de stad waar hij woont, met alle gevolgen van dien. Hij vergaart op zijn zoektocht al gauw een flinke groep goedgeschreven en overtuigend geacteerde personages die hem hierbij helpen. Voice acting is een groot ding in deze game en de definitive edition laat je kiezen tussen de Engelse en Japanse stemmen. Tussen het hoofdverhaal en de gevechten door vinden er vele kleine skits voor, een kenmerkende eigenschap van de Tales-games, waarin twee of meer personages gesprekjes voeren. Deze zijn vaak grappig, waar veel je ook echt een dieper begrip geven voor hoe deze personen en hun wereld zijn. Zo is de wereldvreemde prinses Estelle verwonderd over veel wat ze vindt, maar heeft ze wel veel kennis opgedaan uit boeken – iets wat natuurlijk enorm botst met de koele houding van Yuri. Hoeveel deze (optionele) scene’s zeker toevoegen is het jammer dat je de gameplay pauzeert om te kijken naar hoe dit gesprek met geanimeerde portretten verloopt. Wanneer je dit al lopend zou kunnen doen had dit een enorme verbetering geweest.

Diepgang

Maar dat is een klein ding wanneer je het gave verhaal en de nog veel betere combat ervaart. Tales-games experimenteren nog wel in hun gevechtssystemen en dat van Vesperia is echt een hele goede. In een afgesloten arena beweeg je op een horizontale lijn om in real time aanvallen te plaatsen op de tegenstander. Dat kan natuurlijk met de slagwapens, maar ieder personage heeft ook zijn unieke aanvallen genaamd Arts. Deze Arts bevinden zich onder een aanvalsknop, welke je afwisselt door een richting mee te geven. Al snel merk je dat bepaalde combinaties goed werken, waardoor de gevechten meer diepgang kennen dan je op eerste gezicht zou kennen. Zie je een opening? Gebruik de free-roam knop om vrijelijk rond de vijand te bewegen en van achteren aan te vallen.

Grafisch oogt het ook spectaculair. Niet alleen de snelle gevechten met flitsende actie, maar vooral de wereld is adembenemend. Je hebt echt het gevoel in een wereld te stappen die historie heeft. Of dat nu om de prachtige bloesemboom van Halure gaat of het eeuwenoude Zaude – alles oogt prachtig in een indrukwekkende 1080p en soepele 60 frames per seconde op de PlayStation 4 waar ik de game speelde. Om de animé-stijl goed uit te laten komen speelt met name het gebruik van contrast en kleur intensiteit een erg grote rol. Alles oogt kraakhelder en warm; een genot om te spelen.

Conclusie

Tales of Vesperia is een nóg betere versie van een al fantastische game. Met een briljant verhaal met geweldige personages en een uitstekend gevechtssyteem is Vesperia misschien wel de beste van alle Tales-games. De skits zijn gaaf, maar kosten helaas wel tijd. Toch neem je dit stukje persoonlijkheid er graag bij wanneer je ziet wat Tales of Vesperia te bieden heeft als Japanse RPG.

Tales of Vesperia: Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gebruikt.

Sander Noordijk

Tales of Vesperia: Definitive Editon Review

Volg Mixed Grill op social media