Star Wars Republic Commando (PS4) Review

Als het op Star Wars-games aankomt zijn er pareltjes, maar zijn er door de jaren heen ook ‘minder succesvolle’ titels uitgebracht die de naam van de mega franchise gebruiken (ik kijk naar jou Star Wars Kinect). Een van de titels die wél in het rijtje met goede titels zit, is Star Wars Republic Commando en die is door Aspyr Media opnieuw uitgebracht op de PlayStation 4 en Nintendo Switch.

Clone Wars

Mocht de titel van de game het nog niet duidelijk maken, Republic Commando speelt zich af tijdens de Clone Wars tussen Episode II en III. Je kruipt hierbij dan ook niet in het harnas van een reguliere clone trooper, maar in dat van een elite soldaat. Samen met jouw squad behoren jullie tot ‘the best of the best’ en word je op speciale missies gestuurd die te zwaar zouden zijn voor het gewone cannon fodder.

Het verhaal mag dan wel niet meer canon zijn na de overname van Disney in 2012, toch blijft het juist door het gritty sfeertje een uniek iets voor de franchise. Zelfs de Battle Droids die in andere media de komische noot zijn, werden hier als dreigend neergezet. Het enige nadeel aan het verhaal is dat het met een halve cliffhanger eindigde en daar nooit meer iets mee werd gedaan doordat de sequel gecanceld werd.

Tactische shooter

Niet alleen het gritty sfeertje was uniek voor die tijd, ook de gameplay. In plaats van een reguliere first person shooter had het een tactisch element. Jij bent de teamleider van jouw squad en geeft orders aan je drie medesoldaten. Van elkaar healen tot explosieven plaatsen en van plek nemen achter speciale dekking tot het specifiek aanvallen van één vijand. Het werkte toen al lekker en dat doet het nu nog steeds.

Dat geven van orders is ook echt een must, want de missies worden steeds een beetje pittiger. Zelfs nu had ik – terwijl ik de game door de jaren heen vaker heb gespeeld – met sommige vuurgevechten flink wat moeite. Deze moeilijkheid nog verder opgekrikt wanneer je iets binnen een bepaalde tijd moet doen, of wanneer er ook nog eens een sterkere vijand wordt geïntroduceerd.

Een op een overgezet

Aspyr Media staat bekend om het één op één overzetten van oude games naar nieuwe consoles. Ze deden dit al eerder met de Jedi Knight games, Episode 1 Racer en ze brachten de iconische Knights of the Old Republic titels naar smartphones. Op de Trophy support en wat modernere controls na is er niets nieuws. De graphics zien er nog steeds hetzelfde uit, er is geen extra content toegevoegd, je krijgt precies dezelfde game als al die jaren geleden. Dit is ook zeker te zien aan de prijs van de game, maar ergens had ik toch op wat extra content gehoopt. Een gevalletje ‘what you see is what you get’.

Zestien jaar na de oorspronkelijke release is Star Wars Republic Commando nog altijd een must play als je ook maar een beetje Star Wars-fan bent. Het verhaal mag (vooralsnog) dan niet meer canon zijn en op een cliffhanger eindigen die waarschijnlijk nooit opgemaakt gaat worden, maar de tactische gameplay en gritty sfeer maken een hoop goed.

Star Wars Republic Commando is nu beschikbaar op de PlayStation 4 en Nintendo Switch. Voor deze review is de PlayStation 4-versie gebruikt.