Zo maakten ze special effects in stomme films

stomme film

Film weet ons al meer dan 100 jaar te verbazen. Vooral spektakel in films maakt indruk op het grote publiek. Om special effects te maken heeft een hedendaagse filmmaker vooral goede software nodig, maar vroeger draaide het om creativiteit.

Iedereen kent wel de scène waarin filmheld Harold Lloyd aan een klok hangt. De film Safety Last! stamt al uit 1923, maar de beroemdste scène uit de film is nog steeds even spannend. Harold Lloyd hangt hier aan de wijzerplaat van een klok. Hij probeert omhoog te klimmen door de wijzers te pakken, maar dan laat de wijzerplaat los en bungelt hij boven de drukke straat onder hem.

In een tijd zonder computeranimaties of chromakey was perspectief de belangrijkste manier waarmee een filmmaker iets spectaculairs kon suggereren. Ook de beroemde rolschaatsscène van Charlie Chaplin in de film Modern Times is bijvoorbeeld op deze manier gemaakt. De filmmakers maakten slim gebruik van het feit dat een filmdoek tweedimensionaal is. Kijk hieronder voor nog meer voorbeelden.

stomme film
Harold Lloyd in Safety Last! (1923)

stomme film

stomme film
Douglas Fairbanks in The Black Pirate (1926)

stomme film

stomme film
Colleen Moore in Ella Cinders (1926)

stomme film

stomme film
Charlie Chaplin in Modern Times (1936)

stomme film

Bron