Sony ontwikkelt ‘reality-bril’

nieuwe bril

Een onlangs gepubliceerde patentaanvraag onthult dat Sony bezig is met de ontwikkeling van een ‘reality-bril’. Met deze bril kun je in feite alles wat je ook met een smartphone kunt, maar dan handsfree.

Dat meldt de website Techcrunch. Het model van Sony heeft een head-mounted display voor ieder oog; achter beide glazen van de bril zit een apart pop-up-display. Bovendien zijn de glazen verstelbaar, zodat de gebruiker de bril perfect kan afstellen. Daarnaast zou de bril volgens de patentaanvraag ook over twee koptelefoontjes beschikken. Vooralsnog ziet het er naar uit dat het beeld in 2D is.

Patentaanvraag

Hoewel critici verwachten dat de Sony-bril stevige concurrentie te duchten zal krijgen en vooral op het gebied van besturingssystemen en software geen koploper zal zijn, heeft Sony veel ervaring met het ontwikkelen van head-mounted displays. De Japanse fabrikant is een expert in het maken van hardware en er bestaat dan ook nauwelijks twijfel over dat de bril in ieder geval in technisch opzicht subliem zal zijn. Het is niet de eerste patentaanvraag van Sony in dit project. Vorig jaar zou het bedrijf ook al een patentaanvraag hebben ingediend voor een onconventionele bril waarbij de glazen niet verbonden zijn door middel van een brug.

Naar verluid is er bij Sony de afgelopen tijd flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van de bril. Het afgelopen jaar heeft het bedrijf flink ingezet op het werven van ontwikkelaars voor onder meer openstaande Android-, Php- en Java vacatures. Dat is ook geen overbodige luxe, want men zal alles uit de kast moeten halen om de bril tot een succes te maken.

Overigens zijn de brillen niet helemaal zonder controverse. Enerzijds lijkt de bril natuurlijk weer eens het bewijs te zijn van het feit dat de techniek echt voor niets staat en vinden het een geweldig idee om foto’s en video’s te kunnen maken vanuit je eigen perspectief. Het is het nieuwste van het nieuwste en techliefhebbers kijken dan ook met smart uit naar het moment waarop de eerste brillen in de winkel liggen. Maar er wordt ook gevreesd voor de privacyproblemen die hij met zich meebrengt. Voor de buitenwereld ziet de bril er uit als een gewone bril en lang niet iedereen zal doorhebben dat er ook een camera in verstopt zit. Een café in Seattle heeft de bril om die reden dan ook al bij voorbaat verboden en in Engeland is er een actiegroep opgericht om aandacht te vragen voor het probleem van de privacyschending. Volgens anderen zien de brillen er gewoon verschrikkelijk uit.

Privacyschending of niet, het blijft natuurlijk een spannend nieuw product. Wij zijn erg nieuwsgierig!