Review: Ratchet and Clank Rift Apart

Ratchet and Clank Rift Apart Review

Ik heb een zwak voor de PlayStation-mascottes. Iedereen kent Mario en Donkey Kong van Nintendo, maar waar die vaak wat “kiddy” zijn, hebben die van Sony zoals Jak & Daxter, Sly Cooper en Ratchet & Clank mij altijd meer weten te trekken door de luchtigheid, humor en het “cartoony” gehalte. Het feit dat er nu zo vroeg in de console generatie een nieuwe Ratchet & Clank is uitgekomen maakt mij dan ook een blij man.

Dimensionale twist

De laatste Ratchet & Clank-game die op de PS4 uitkwam is alweer vijf jaar oud en was een “reimagining” van hun allereerste avontuur, waardoor Rift Apart het eerste echt nieuwe verhaal is in een erg lange tijd.

Ontwikkelaar Insomniac Games is niet vies van een beetje zelfspot en Ratchet is zich ook meer dan bewust van het lange afwezig zijn. Doet hij er nog wel toe en zitten mensen nog wel op hem te wachten? “Onzeker zijn” is dan ook één van de centrale punten van het verhaal…naast een dimensionale twist. Tijdens een feestelijke optocht die het duo in het zonnetje zet duikt bad guy Dr. Nefarious op en steelt de Dimensionator, een apparaat waarmee portalen naar dimensies geopend kunnen worden. Uiteraard gaat het fout en slaan alle portalen op hol met alle gevolgen van dien.

Het avontuur dat zo’n 10 uurtjes duurt is precies wat je van een Ratchet & Clank game verwacht, waarbij je van planeet naar planeet wordt gestuurd, iedere keer om een andere ‘McGuffin’ op te sporen waarna je weer naar de volgende wordt gestuurd. De twist zit hem dan ook in de dimensies waardoor bekende personages allemaal een eigen counterpart hebben die net iets anders is, zo ook Ratchet en Clank zelf. De helft van de game speel je dan ook met Rivet; de vrouwelijke tegenhanger van Ratchet. Ze heeft dezelfde moves, dezelfde wapens, maar juist doordat haar persoonlijkheid zo anders is een grote aanwinst voor het verhaal.

Tikkeltje serieuzer

De side characters die we door de games heen hebben leren kennen, hadden wat mij betreft iets meer in de spotlight mogen staan. Juist omdat ze nu een persoonlijkheid hebben die haast haaks staan op het origineel.

Ze fungeren in Rift Apart om de hoofdpersonen naar het volgende plotpunt te sturen, maar vooral om ze extra diepgang te geven in hun innerlijke zoektocht en daar slagen ze in. Insomniac lijkt dan ook iets te hebben gedaan met de kritiek uit de 2016 game waar personages minder uitgediept waren. Persoonlijk vind ik het jammer dat daardoor de humoristische onderlaag minder aanwezig is dan ik normaal gesproken gewend ben van een Ratchet & Clank-game, maar tegelijkertijd is het verhaal juist door die serieuzere momenten sterk en weet het zijn boodschap te geven.

Ratchet and Clank Rift Apart Review

Tegen het einde had ik wel het gevoel dat er hier en daar – zonder spoilers te geven – wat steekjes zijn laten vallen waar meer in had kunnen zitten. Gaandeweg worden er ook genoeg lijntjes uitgezet voor mogelijke spin-offs en sequels en hoewel ik graag nu al meer had willen zien (wat ik als iets positiefs zie), ben ik benieuwd wat er met het duo en nieuwe personages gedaan gaat worden.

Ik klink nu wat negatief, maar ik heb mij van begin tot eind uitstekend weten te vermaken en de sterke momenten van het verhaal doen bijna niet onder aan die van een Pixar film. De sterke momenten worden alleen afgewisseld met “okay” momenten.

Prachtige chaos

Waar de Ratchet & Clank-games vooral om bekend staan is het arsenaal aan krankzinnige wapens die flink wat schade kunnen aanrichten. Rift Apart lijkt het op dit vlak ook iets rustiger aan te doen qua gekkigheid. Deze keer geen discoballen die iedereen laat dansen, of een wapen dat vijanden in schapen verandert, maar meer explosies en particle effects. Niet heel gek, want vanaf de eerste trailer was al duidelijk dat Rift Apart een game zou zijn die aan wilde tonen wat de PlayStation 5 in zijn mars heeft qua rekenkracht.

Hier kan ik dan ook alweer makkelijk de link leggen naar Pixar, want de kwaliteit van de cutscenes is van een hoge kwaliteit. De vacht van Ratchet en Rivet is in 4K prachtig en de weerspiegelingen van de wereld, maar zelfs op robotje Clank zijn door de toegepaste Raytracing op momenten adembenemend. Het gebeurde dan ook vaak dat ik de Photo Mode activeerde om het allemaal in alle rust eens te kunnen bekijken. Ik kan dan ook zonder probleem zeggen dat Ratchet and Clank: Rift Apart vooralsnog de mooiste game is die je op Sony’s nieuwste console kan spelen.

Daarnaast wordt er optimaal gebruik gemaakt van de PlayStation 5 SSD-schijf. Het snelle reizen door portalen waarbij binnen luttele tellen een totaal andere planeet wordt ingeladen is indrukwekkend, al ben ik benieuwd of het de gemiddelde gamer zal opvallen.

De beste manier om te spelen?

Tijdens het reviewen van de game was er in eerste instantie alleen een Fidelity modus beschikbaar die de game een 4K resolutie geeft met alle grafische toeters en bellen inclusief de hiervoor genoemde raytracing. Het enige nadeel wat mij betreft was, dat deze in 30fps is. Een flinke klap als je tegenwoordig soepele 60fps bent gewend in games.

Gelukkig zijn er vanaf het moment dat hij beschikbaar is voor het publiek twee extra modi beschikbaar; Performance en Performance RT. Deze heb ik tijdens het reviewen nog kunnen testen, (maar minder lang dan de Fidelity mode). Hierbij geeft de Performance een resolutie van 4K met 60fps, maar mist het alle speciale belichting, zijn er minder particles en details aanwezig. Tot slot is er nog de Performance RT die een combinatie van beide geeft; een soepele 60fps inclusief raytracing, maar met een verandering in de resolutie, iets minder particles en de belichting lijkt iets anders te zijn. Mijn advies? Speel hem vanaf het begin in de Performance RT modus, want dit komt de gameplay alleen maar ten goede en de grafische impact vond ik minimaal.

Ratchet & Clank: Rift Apart pakt het qua gekkigheid iets rustiger aan dan vorige games en biedt qua gameplay een ervaring die we gewend zijn van de franchise. Het extra stapje wordt dan ook gemaakt in een diepgaander verhaal en prachtige graphics waar menig animatiefilm jaloers op mag zijn. Is het je gelukt om een PlayStation 5 te scoren, dan is Rift Apart zeker een aanrader om te laten zien wat jouw nieuwe console op je TV kan toveren.

Ratchet & Clank: Rift Apart is vanaf 11 juni exclusief beschikbaar voor de PlayStation 5

Ratchet and Clank Rift Apart Review