Review – Paper Mario: The Origami King

Review - Paper Mario: The Origami King

Mario heeft door de jaren heen in meer type genres games gezeten dan alleen de standaard platformer. De sport-titels en Mario Kart kennen we allemaal wel, maar wist je dat hij ook in volwaardige RPG’s zat? De Paper Mario-games gaan al sinds de Nintendo 64 mee, maar jammer genoeg was er bij de laatste delen een dalende lijn in kwaliteit te vinden. Nu heeft de Switch nu haar eigen Paper Mario gekregen. Gaat de lijn hiermee eindelijk weer mee omhoog?

Humoristisch

Als er één ding is wat de Mario-RPG’s stuk voor stuk allemaal goed voor elkaar weten te krijgen, is het wel het neerzetten van een humoristisch verhaal met leuke personages. Met The Origami King is dat ook weer het geval. Het zal ook weer niet anders of er zijn weer problemen in Mushroom Kingdom en deze keer in de vorm van een boze Origami Prins. Aan de (in dit geval) platte besnorde loodgieter om de boel weer te redden. De humor is van een hoog niveau en dusdanig droog dat het mij op meerdere momenten hardop wist te laten lachen. Zelfs de Nederlandse vertaling is van een hoog niveau en weet de grappen goed over te laten komen. Iets wat vrij zeldzaam is bij vertalingen.
Gaandeweg sluiten zich – zoals het een echte RPG betaamt – een aantal metgezellen bij het gezelschap, elk met een eigen persoonlijkheid. Het verhaal had echter een aantal twists die ik niet zag aankomen en voor een dusdanig vrolijk gekleurde game opeens erg duister werden. Waar het verhaal echter van een hoog niveau is, is er een grote smet op The Origami King: de gevechten.

Saaie gevechten

Iedere battle wordt neergezet als een puzzel op een in lagen opgedeelde draaischijf. Aan het begin van het gevecht krijg je de mogelijkheid om de gehusselde vijanden gunstig uit te lijnen zodat jij ze in één keer kan aanvallen. De eerste paar keer is dit nog wel leuk, maar al voor ik überhaupt bij de eerste eindbaas aankwam waren deze gevechten al te repetitief en saai. Daarnaast is het traditionele leveling systeem met XP overboord gegooid, waardoor je ook amper gemotiveerd wordt om de gevechten aan te gaan. Het enige wat je verdient in de gevechten zijn muntjes waarmee je de gevechten makkelijker kan maken, of nieuwe accessoires voor tijdens de gevechten kan aanschaffen om bijvoorbeeld meer schade aan te richten.

Gelukkig zorgen de eindbaasgevechten nog voor wat variatie in het geheel door de draaischijf mechanic iets anders aan te pakken en moet je Mario via richtingspijlen op specifieke plekken weten neer te zetten. Het is tactisch, je moet vooruitdenken en ik had hier graag meer van gezien. Gelukkig zijn de gevechten niet het enige in de game en wisten zowel het verhaal als de wereld ervoor te zorgen dat ik verder wilde spelen.

Review - Paper Mario: The Origami King

Prachtige werelden

De omgevingen waar je doorheen gaat zijn namelijk stuk voor stuk een lust voor het oog en erg divers, ondanks dat ze allemaal gebruik maken van een papieren stijl. Een bergtop volledig in Japanse stijl met rode herfstkleurige bladeren deed mijn mond even openvallen na de mierzoete kleuren waar ik daarvoor heen wandelde en de watereffecten die aan het einde van dit gedeelte worden gebruikt zijn absurd goed.

Tegelijkertijd is er in de wereld ook genoeg te vinden en te doen naast de gevechten. Zo hebben de Origami King en zijn gevouwen bad guys scheuren gemaakt in de wereld die jij moet opvullen en zitten er overal Toads verstopt. Deze zitten overal en het gebeurt vaak genoeg dat je even out of the box moet nadenken voor een oplossing. Moeilijk zal het echter niet worden, want al vrij snel krijg je een scanner die je naar de exacte locaties van de paddenstoelmannetjes leidt. Het vinden van ze is cruciaal voor de gevechten, want ze nemen plaats in de tribunes die de gevechtsarena’s omringen om jou vervolgens te helpen…mits je ze geld geeft.

Het is jammer dat de gevechten – op de eindbazen na – in Paper Mario The Origami King al na de eerste paar keer zo saai en repetitief worden. Ze zorgen voor een donkere wolk boven een humoristisch verhaal met leuke personages in een prachtig vormgegeven wereld, waardoor ik voor mijn gevoel zelf ook door de battles heen aan het vechten was. Laat je echter niet tegenhouden, want anders mis je één van de grappigste games van het jaar.

Paper Mario: The Origami King is nu exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Review - Paper Mario: The Origami King