Review: New Pokémon Snap

New Pokémon Snap

Lang lang geleden, toen er nog gebouwen genaamd “videotheken” bestonden, huurde ik naast mijn videobanden ook games. Eén van die titels die ik om de zoveel tijd mee naar huis nam, was Pokémon Snap voor de Nintendo 64. De franchise was booming en ik verslond alles met de monsters erin, zo ook de game waarin je foto’s kon maken van ze.

Tijden veranderen, het concept videotheek is vervangen door streamingplatforms en in plaats van 151 Pokémon zijn er inmiddels 898(!), waarvan ik meer dan de helft niet ken. Iets wat na al die jaren nog steeds hetzelfde is, is Pokémon Snap. Recent kwam New Pokémon Snap uit op de Nintendo Switch, waarin je – net als vroeger – in een karretje op rails zit om foto’s te maken van Pokémon in hun natuurlijke habitat. Zo op het eerste oog lijkt er op papier dan ook niet veel veranderd te zijn aan de formule, in de praktijk ligt het toch wat anders.

Oud en nieuw

Zo zijn er nu nachtversies beschikbaar van de levels waar je al eerder doorheen bent gereden. Deze bieden uiteraard nieuwe mogelijkheden voor foto’s als de nacht-Pokémon wakker zijn geworden. Hier worden tevens de nieuwe “Illumina”-Pokémon geïntroduceerd; de bekende monsters zoals je ze al kent, maar dan sparkly, speciaal en glimmend. Nog glimmender dan de Shiny Pokémon die in Gold/Silver werden geïntroduceerd. Ook de techniek heeft sinds 1999 niet stilgestaan en het almachtige internet biedt nieuwe opties die vroeger niet mogelijk waren. Zo kan je nu geschoten foto’s online uploaden vanuit je album waar je (ingame) medailles mee kan verdienen.

Tegelijkertijd zijn ook wat hekelpunten van vroeger meegekomen. Zo is het ook in New Pokémon Snap soms lastig om te achterhalen wat nou dé perfectie condities zijn om Pokémon tevoorschijn te laten komen. Vooral als je tegen het eind van een level pas de mogelijkheid hebt om ze op de gevoelige plaat te leggen, is het frustrerend als je dan keer op keer de levels helemaal opnieuw moet spelen als je te laat was, of hem simpelweg even niet zag.

Gaandeweg speel je meer hulpmiddelen vrij zoals Illumina Orbs waarmee je de Pokémon bijvoorbeeld kan laten gloeien, of zorgen ze voor unieke situaties. Met de gewone appelachtige Fluff Fruits, die je al redelijk snel vrijspeelt, kan je de monstertjes naar elkaar toe lokken, irriteren door ze tegen ze aan te gooien (sorry not sorry), of heel simpel een schattige foto van een appel etende Pikachu maken.

Schattig laidback sfeertje

Sowieso is het hele sfeertje in New Pokémon Snap schattig te noemen door de felle vrolijke kleuren, maar ook door de laidback gameplay. Het karretje tuft wel vooruit, het enige waar jij je druk om hoeft te maken is of je snel genoeg bent met het schieten van dat ene perfecte plaatje waarbij Grookey en Pichu met elkaar aan het spelen zijn.

Aan het eind van ieder rondje heb je de mogelijkheid om één foto per Pokémon uit te kiezen en te laten beoordelen, waar dan ook de replayability van de game om de hoek komt kijken. Juist deze hiervoor genoemde momentjes zijn onderdeel van je score. Met een ‘gewone’ foto haal je al wat punten binnen, maar het moment dat je voor unieke momenten zorgt met meerdere Pokémon en een mooie achtergrond haal je de hoogste scores. Hier komt dan ook meteen één van de kanttekeningen om de hoek kijken. De scores zijn af en toe was dubieus. Een foto van een Wurmple recht van voren kreeg tijdens het spelen minder punten toen ik er een van dezelfde worm maakte die net een trucje deed…achter een blad waardoor het niet eens te zien was. Af en toe moet je dan ook maar een beetje mazzel hebben.

Soepele camera

De grootste complimenten gaan wat mij betreft naar de controls. Het maakt niet uit of de Switch in handheld modus wordt gebruikt, of in de dock staat, het werkt lekker. Met de rechter analoge stick bestuur je het camera gedeelte en met de linker een mikpunt in het camera veld waar je mee kan scannen, of de voorwerpen mee kan gooien. Draait de camera niet snel genoeg, dan kan je gebruik maken van knoppen om snel 180 of 90 graden te draaien en eerlijk is eerlijk, die ga je vaak nodig waar sommige monstertjes vrij snel zijn.

Wat een makkelijke slam dunk voor Nintendo had kunnen zijn, was ondersteuning voor de Labo Camera. Nintendo zou echter Nintendo niet zijn als het voor de gemakkelijk weg zou gaan en het is dan ook jammer dat de kartonnen “camera” nu alsnog stof ligt te vangen op zolder doordat deze niet te gebruiken is.

New Pokémon Snap is zo’n typische spin-off game die niet bij iedereen in het straatje past, maar tegelijkertijd een heerlijke game om bij te relaxen. De formule die er in 1999 al voor zorgde dat ik keer op keer de game bleef huren, zorgt er nu voor dat ik keer op keer een nieuw rondje blijf rijden opzoek naar dat perfecte plaatje.

New Pokémon Snap is nu exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch

New Pokémon Snap