Review – Avatar: The Last Airbender Blu-Ray Box

Review - Avatar: The Last Airbender Blu-Ray Box

Avatar: The Last Airbender is jaren nadat de laatste aflevering werd uitgezonden, nog altijd een van mijn favoriete series. Zo’n typische serie een die je eens in de zoveel tijd gewoon weer van begin tot eind nog een keer opzet. Recentelijk nog, maar dan met de kersverse Blu-ray box.

Niet zomaar een kinderserie

Nu hoor ik je vragen “Maar Marc, Avatar is toch een kinderserie?”. Naar mijn mening gaat het echter wel wat verder dan dat. De animaties zijn van een hoog niveau en op het gebied van verhaalvertelling en de gebruikte stijl is het ook geschikt voor een ouder publiek.

Na al die jaren staat de serie nog altijd als een dijk en waar ik vroeger met jongere ogen de serie kijk, zie ik nu nieuwe dingen voorbijkomen die – nu ik zelf ouder en vader ben geworden – een andere impact hebben. Een goed voorbeeld is de fameuze aflevering waarin General Iroh zijn verhaal doet over zijn zoon. Een tranentrekkertje die nu nog harder binnenkomt.

Haarscherpe kwaliteit

Het is niet de eerste keer dat de serie op Blu-ray is uitgekomen, want in 2018 kwam deze al voor het tienjarig jubileum. Deze set moest echter geïmporteerd worden en mistte daarbij de Nederlandse voice-over en ondertiteling. Dat is bij deze box wel het geval, althans; bijna. De Nederlandse voice-overs zijn nog altijd aanwezig, zodat ik op den duur ook mijn kids kan introduceren aan deze wereld, maar de Nederlandse ondertiteling mist nog steeds. Nu is dat voor mij niet zo’n groot probleem, maar het is opvallend voor een dergelijke release.

De beeldverhoudingen zijn logischerwijs nog steeds hetzelfde, maar de kwaliteit van de afleveringen heeft een flinke boost gekregen. De serie is nu voorzien van Full HD-beelden en dat is er zeker aan af te zien. Iets wat mij vrijwel meteen opviel is dat een fout – die in de eerder uitgebrachte DVD-box wel aanwezig was – verholpen is. De eerste paar afleveringen van de serie hadden in die versie namelijk last van een “overlay” waarbij je de beelden twee keer tegelijkertijd zag, maar net een beetje verschoven. Alsof je een ouderwetse 3D bril op had.

Geen extra’s op de prachtige box na

Vergeleken met die eerdere boxset komt de nieuwe Blu-ray box niet met nieuwe extra’s. Iets dat ik als fan van de serie wel graag had gezien. Door de jaren heen zijn de makers vaak genoeg geïnterviewd en is de fanbase van de serie dusdanig groot om dit te rechtvaardigen. Zeker voor de flinke prijs van tussen de 80 en 90 euro waarvoor de box over de toonbank gaat.

Tot slot wil ik nog de verpakking van de box zelf benoemen, want deze is wél voorzien van een geweldige lading art die ik nog niet eerder had gezien. Iedere ‘pagina’ van de box heeft zijn eigen olieverf-achtige art van een personage met quote erbij, wat totaal past bij des unieke stijl van de serie.

Review - Avatar: The Last Airbender Blu-Ray Box Review - Avatar: The Last Airbender Blu-Ray Box Review - Avatar: The Last Airbender Blu-Ray Box Review - Avatar: The Last Airbender Blu-Ray Box