Review: 51 Worldwide Games voor Nintendo Switch

51 Worldwide Games

Nintendo kennen we natuurlijk allemaal van Mario, Zelda en Kirby. Maar nu kennen we ze ook van Mens Erger Je Niet, Dammen en Pesten. Wait what?

51 Worldwide Games is precies wat de titel zegt: 51 bekende (en minder bekende) spelletjes van over de hele wereld. Dit zijn klassiekers zoals schaken, Yahtzee en Mens Erger Je Niet die we allemaal kennen, maar de bundel wist mij ook te introduceren aan verschillende kaart- en bordspellen waar ik nog nooit van had gehoord, spelletjes die ik al sinds de middelbare school niet meer heb gespeeld (Kamertje Huren) en meer videogame-achtige spelletjes waarin je kan rondrijden met een tank. Lang niet alle spellen zal ik nog een keer aanraken nu ik ze heb getest, maar ze zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt.

Samen is gezelliger

Nu is alles gewoon in je eentje te spelen tegen de computer op verschillende moeilijkheidsgraden, maar een gezelschapsspel is natuurlijk leuker in een… gezelschap. Het gros van de spellen kan je gemakkelijk samen spelen door een Joy-Con te geven aan de tweede speler of extra Joy-Cons aan te sluiten. Games zoals Darten werken beter met de motion controls van de Joy-Con dan via het touchscreen, maar voor het grootste gedeelte zijn de games ook in handheld mode goed te spelen. Het gaf mij weer het gevoel dat ik destijds bij Wii Sport ook had, maar hier werken de motion controls zelfs net dat beetje beter.

Een potje Pesten tegen iemand in de woonkamer daarentegen is echter niet mogelijk zonder een tweede Switch console, wat dan wel weer jammer is. Gelukkig zijn alle spelletjes ook online te spelen tegen mensen over de hele wereld en dit werkte tijdens het testen vlekkeloos.

Hoge kwaliteit

Wat vooral opvalt aan 51 Worldwide Games is het hoge niveau van kwaliteit die de collectie heeft gekregen. Ieder spel heeft als je ze opent een humoristisch introductiefilmpje en vervolgens een uitgebreide uitleg van de spelregels en tips voor tijdens het spelen. Als dan vervolgens het spel start, gaat die kwaliteit gewoon verder want iedere game heeft een specifiek uiterlijk wat erbij past en ziet er op grafisch niveau simpelweg goed uit. Zo krijgen sportgames als Tennis en Boksen een speelgoedachtig uiterlijk zoals de plastic tafelvarianten die je waarschijnlijk zelf hebt gehad vroeger. Denk aan de klassieke “Rock em Sock em” robots en je hebt er een goed beeld bij. Daarnaast ziet een schaakspel of Backgammon er juist weer heel stijlvol uit.

51 Worldwide Games is niet zomaar een pakketje met bij elkaar geraapte kleine spelletjes. Je merkt aan alles dat dit een game is waar een hoog niveau aan polish aan toe is gepast. Dit gaat van het uiterlijk van de spelletjes tot de uitleg in videoformaat met humoristische teksten. Heb je mensen over de vloer, dan valt deze collectie in hetzelfde rijtje als Mario Party.

51 Worldwide Games is nu exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch.

51 Worldwide Games

51 Worldwide Games