Recensies: Royal Bangs, Blakroc, Them Crooked Vultures

Blakroc

Onze razende reporter R is zo snel dat hij drie albums in één keer kan recenseren. Dit keer blues en hiphop van Blakroc, de mooie liedjes van Royal Bangs en de hype van het jaar: Them Crooked Vultures.

Blakroc

‘No samples were used on the record, it’s all live instruments and live vocals,’ aldus Black Keys-voorman Dan Auerbach. Vervolgens is de eerste stem die je hoort die van de vijf jaar geleden overleden Ol’ Dirty Bastard. Tja… labelbaas en projectinitiator Damon Dash tekende de ODB kort voor zijn dood en wil waarschijnlijk het maximale uit zijn investering halen. Maar goed, dit terzijde. Blakroc koppelt de bluesrock van The Black Keys aan een legertje eersteklas rappers: naast wijlen Dirt McGirt doen grote namen als Q-Tip, Mos Def en RZA mee, met als resultaat een prima plaat vol lome, dikke beats, freaky vervormde gitaarriffs en uiteraard degelijke, fijne rhymes. Bovendien zorgt zangeres Nicole Wray met haar zwoele stem op meerdere tracks voor wat compensatie voor al dat testosteron, met name op haar fraaie solotrack ‘Why Can’t I Forget Him?’ Geen plaat met enorme uitschieters, maar van begin tot eind goed te pruimen. Experiment geslaagd.

Royal Bangs

Royal Bangs – Let It Beep

Het Britse muziekblad Uncut noemde Royal Bangs eerder dit jaar ‘een soort vrolijkere, jongere, minder navelstaarderige Radiohead.’ En dat is niet eens zo heel ver bezijden de waarheid. Royal Bangs weet op vrij meesterlijke wijze de sinds ‘Kid A’ in zwang zijnde combinatie van pop, rock en electronica nieuw(er) leven in te blazen. Ze zitten in de Verenigde Staten op het label van Patrick Carney van – daar zijn ze weer – The Black Keys en verdienen het op basis van deze prima nieuwe plaat – en het vorig jaar verschenen ‘We Breed Champions’ – om bij ’n groter publiek bekend te worden. Let It Beep kenmerkt zich door wat in feite lieve indie-pop is, maar dan met een aangenaam ruig randje en af en toe een vleugje DFA-esque danspunk. Maar vooral: mooie liedjes, die de heren haast achteloos uit hun mouw lijken te schudden. Een aanrader.

Op 6 december staan Royal Bangs in de kleine zaal van Paradiso.

Them Crooked Vultures

Them Crooked Vultures

Enige tijd geleden deden wij reeds verslag van het exclusieve concert dat “supergroep” Them Crooked Vultures in de Melkweg gaf en voorspelden toen dat hun plaat ‘Never Deserved The Future’ een van de beste rockplaten van het jaar zou zijn. De titel is inmiddels komen te vervallen… maar het nu zelfgetitelde (of titelloze?) album is inderdaad een erg puike rockplaat geworden. Soms wat lang uitgesponnen (een paar nummers van ruim 7 minuten), maar bomvol catchy riffs en lekker strak ingedrumd door meneer Grohl. Een plaat die je innerlijke muzieksnob negeert en vol gaat voor de onderbuik. Dus vuisten in de lucht en schudden met die heupen! RAWK!