Recensie: Your Kid Sister – Poison (5 Rancid Songs That I Love)

rancid covers

Soms kun je de mooiste dingen op de meest onmogelijke plaatsen vinden. Wij vonden Your Kid Sister, een Spaanse singer/songwriter/multi-instrumentaliste in een vrijwel lege zaal in Chicago, nota bene als voorprogramma van een Talking Heads tribute band.

Op het podium zitten de zangeres Your Kid Sister (in het dagelijkse leven Maïa Tara Vidal geheten), omringd met oude gitaren, speelgoedpiano’s en een accordeon. Naast haar (gelegenheids-)drummer Firehorse met een kleine drumkit, wat losse percussie en een trompet. De liedjes hebben een hoog kleinkunst-gehalte, en tussen de chansons door klinkt, wacht even, Poison van Rancid in een stijl die het midden houdt tussen Beirut en CocoRosie?! Nog veel belangrijker, klinken de liedjes op plaat even indrukwekkend als wat het duo op het podium voor elkaar kan krijgen?

Your Kid Sister heeft eerder dit jaar een EP uitgebracht met alternative versies van haar vijf favoriete Rancid-liedjes (hier te krijgen: http://yourkidsister.com). Met alternatief bedoelen we in dit geval een totaal andere muzikale omlijsting (accordeon, triangel, violen, meerstemmige zang), en heel veel ruimte voor de sociaal geëngageerde teksten. Meer eigenlijk dan bij de originele uitvoeringen.

De covers klinken heel natuurlijk – het lijkt alsof de heren van Rancid alles geschreven hebben om chanson-esque to worden gespeeld. De minimale instrumenatie van Good Morning Heartache, het haast soul-achtige intro van Daly City Train, en het harmonium en klokkenspel van hoogtepunt Poison: het is lastig om zwakke plekken te vinden in dit album. Ja – de lengte. Poison (5 Rancid Songs That I Love) smaakt naar meer.

De eerdere vergelijkingen met CocoRosie en Beirut blijven op de CD overeind, met het voordeel dat Maïa’s stem een stuk vriendelijker in het gehoor ligt dan de respectievelijke dames en heer. Kort gezegd – Dit mini-album is een aanrader voor iedereen die weer eens wat anders wil, en waarschijnlijk ook wel voor de meer ruimdenkende fans van Rancid.