Recensie: The Rapture – In The Grace Of Your Love

cover The Rapture

Aan het einde van de twintigste eeuw ontstond uit de wortelen van de garage rock, post-punk en new wave een nieuwe stroming: de zogenaamde post-punk revival. Bands als The Strokes, The White Stripes, The Hives en The Vines braken in de beginjaren van de nieuwe eeuw door en hadden het ene commerciële succes na het andere. The Rapture niet. De New Yorkse band stond eigenlijk, ondanks dat je ze kunt omschrijven als de pioniers van het genre, een beetje in de schaduw van de grote jongens.

Het debuutalbum Echoes werd echter de hemel ingeprezen door het Amerikaanse Pitchfork Media, dat het bombardeerde tot beste album van 2003, en door menig gerenommeerd muziekblad hoog aangeschreven in de lijstjes met beste albums van de laatste tien jaar. Na een tour met Funeral for a Friend en een live DVD uitgebracht te hebben, kwam drie jaar later de tweede langspeler op de markt. Ook deze werd goed ontvangen, getuige de nummer één positie in de Heatseekers Chart. Niet slecht voor een ‘ondergeschoven kindje’

Tegenslag

Vanwege problemen binnen de band – de bassist zei vaarwel, net als de moeder van zanger Luke Jenner, die zelfmoord pleegde – duurde het maar liefst vijf jaar om een nieuw album te produceren. Hiervoor zijn ze weer teruggegaan naar het platenlabel waar het in 2003 mee begon, DFA. Dat de band haar geluk en plezier heeft teruggevonden na een tijd van tegenslag, is helaas maar mondjesmaat te horen op In The Grace Of Your Love. Tekstueel gezien laat de band zien dat ze er klaar mee zijn, maar qua frisheid en energie is er veel ingeleverd.

De dansbare klanken waar de band om bekend staat zijn nog volop aanwezig, maar door de ietwat eentonige en overheersende zang worden deze meerdere malen ondergesneeuwd. Hoogtepunten zijn er desondanks wel te noemen. ‘Come Back To Me’ is gebouwd op een leuk accordeon-deuntje, ‘Never Die Again’ swingt er op los en… Nee, meer hoogtepunten kan ik niet vinden. Het geheel is te eentonig en braaf om indruk te maken. Het predikaat revival is op dit album helaas niet van toepassing. Een breakdown dekt de lading iets beter.

Niels van den Berg