Recensie: The Prodigy – World’s on Fire.

live!

The Prodigy, een band die geen verdere introductie nodig heeft met nummers als Firestarter, Smack my bitch up, Out of space en van het laatste album Omen en Invaders must die zit er altijd wel een nummers bij wat bekend in de oren klinkt.

Van de tour rondom het laatste album Invaders must die is nu ook een dvd/cd combinatie uitgekomen genaamd World’s on Fire. Het is eigenlijk geen dvd/cd van heel de tour want de schijfjes bevatten een volledige registratie van het optreden op 24 juli 2010 in de Milton Keynes Bowl, Engeland en verder wat losse live tracks uit verschillende landen. De dvd bevat verder een USA-, UK- en Japan-film, wat niet meer is dan wat livebeelden afgewisseld met beelden van achter de schermen en de bandleden die af en toe wat vertellen. Ook staat is er nog een fotogallery op, die alleen beschikbaar is op de dvd blu-ray disc release zegt ons schijfje. Wellicht omdat het een promoversie is die wij hebben ontvangen. De cd bevat naast het concert in de Milton Keynes Bowl geen extra’s.

Ophitsen

De dvd is ‘gewoon’ een registratie van het concert, wat kan je hier meer over zeggen. Het is gewoon knallen van begint tot het einde zoals je van The Prodigy mag verwachten. Ze spelen veel nummers van het nieuwe album Omen, Invaders must die, Run with the wolves en Warrior’s dance zijn daar enkele van. Ook komen er natuurlijk de nodige oude bekende voorbij zoals, Breathe, Firestarter en als afsluiter Out of space. De nummers worden vakkundig aan elkaar ‘gedraaid’ door mister Prodigy Liam Howlett. Hierdoor verschillen sommige nummers wat van de albumversies maar dat is geen enkel probleem, in sommige gevallen klinkt het nog lekkerder ook. Goed voorbeeld hiervan is Thunder wat een heel andere vibe krijgt en veel agressiever klinkt. De combinatie van de band die The Prodigy er live altijd bij heeft en de twee mc’s Maxime en Keith Flint, die het publiek nog even lekker ophitsen, werkt erg goed. Al met al, een goed optreden.

Dit alles wordt in de huiskamer nog wat versterkt door de verschillende shots, shots tussen het publiek vandaan (met wat lijkt een losse handcamera) close-ups van de bandleden, ronddraaiende camera’s, camera’s die snel in en uitzoomen, shots die het gehele veld laten zien met daarop de kolkende menigte ze lossen elkaar in rap tempo af. Door de lichtshow op het podium lijkt het alsof je thuis constant een stroboscoop aan hebt staan en dit maakt het geheel erg druk om naar te kijken als je op de bank zit…..maar op de bank zitten bij The Prodigy is misschien ook niet helemaal de bedoeling, je moet springen, uit je dak gaan en af en toe meeschreeuwen zoals je dat bij een live concert ook zou doen. The Prodigy live zien is een hele beleving en dat geeft deze dvd goed weer.

Kortom de dvd doet wat hij moet doen. Dus in de dvd-speler met dat ding, volume omhoog en knallen.