Recensie: The Grand Budapest Hotel

Recensie: The Grand Budapest Hotel

He’s done it again! Liefhebbers van Wes Anderson zullen in The Grand Budapest Hotel alles vinden wat ze verwachten, en meer.

Liefde en dood, romantiek en horror, comedy en tragedie; alles verpakt in een uniek schouwspel van kleur, detail, een prachtige soundtrack (door Alexandre Desplat) en een ijzersterke cast (zoals altijd een combinatie van oude bekenden en nieuwe sterren). Maar ook mensen die Andersons films misschien gewoonlijk wat te vreemd of traag vinden zullen van deze tragikomedie (voornamelijk komedie) kunnen genieten: de film heeft enorm veel vaart en actie, innemende personages en hilarische, af en toe bijna slapstick-achtige humor die hem wat toegankelijker maken dan de rest van Anderson’s repertoire.

The Grand Budapest Hotel is een verhaal in een verhaal in een verhaal: er wordt teruggeblikt op het jaar 1985, wanneer de auteur van het boek ‘The Grand Budapest Hotel’ (Tom Wilkinson) zijn verhaal introduceert. Zijn voice-over vertelt ons dat het het jaar 1968 is waarin zijn jongere zelf (Jude Law) een bezoek brengt aan het hotel, waar hij de eigenaar, M. Moustafa (F. Murray Abraham) ontmoet. Moustafa vertelt vervolgens het verhaal van The Grand Budapest Hotel in zijn gloriejaren: tijdens het interbellum onder de exceptionele hoede van Gustave H (Ralph Fiennes), de gevierde conciërge van het hotel.

Sterrencast

Moustafa, dan nog bekend als ‘Zero’ (Tony Revolori) en zo jong dat hij zijn snorretje elke ochtend met stift op zijn bovenlip aan moet brengen, begint net als nieuwe piccolo in het hotel waar alle kneepjes van het vak hem door Gustave worden bijgebracht. Al gauw blijkt dat Gustave niet zomaar een conciërge is: hij heeft het verzorgen van zijn gasten tot kunst verheven waarbij het geen geheim is dat hij de rol van minnaar speelt voor de bejaarde, rijke, uitsluitend blonde, vrouwelijke clientèle. Als een van deze oude dames, Madame D (Tilda Swinton), plotseling dood wordt gevonden, snelt Gustave, met Zero aan zijn zijde, naar haar kasteel.

Wanneer het testament van Madame D bekend wordt gemaakt door lokale advocaat Kovacs (Jeff Goldblum), raken Gustave en Zero verwikkeld in een zaak waarbij een schilderij van onschatbare waarde (‘Boy With Apple’), de woedende erfgenaam Dmitri (Adam Brody) en diens gewelddadige sidekick Jopling (Willem Dafoe) en de staatspolitie onder leiding van officier Henckels (Edward Norton) voor actie, spanning en hilariteit zorgen. Achtervolgingen op sledes inbegrepen. Gelukkig worden Gustave en Zero bijgestaan door Zero’s liefje Agatha (Saoirse Ronan), een stel gevangenen (waaronder een uitgebreid getatoeëerde Harvey Keitel) en de ‘Society of the Crossed Keys’ (met gevestigde Anderson-orde Bill Murray, Bob Balaban, Wally Wolodarsky en Waris Ahluwalia, plus nieuwkomer Fisher Stevens). Vingers noch hoofden worden gespaard, maar alles gebeurt in een prettig ritme en met een lichtheid die Anderson onderhand meester is.

Recensie: The Grand Budapest Hotel

Het hilarische avontuur speelt zich af in een visueel spektakel zoals we dat van Anderson gewend zijn, maar ook het uitmuntende acteerwerk van vooral Ralph Fiennes en de bijzondere chemie tussen Fiennes en Revolori maken The Grand Budapest Hotel een must-see.

Carolien van Zuylen