Recensie: The Flaming Lips – Embryonic

album van the flaming lips

Bij Mixed Grill zijn we dol op bands die niet in een hokje vallen te stoppen. The Flaming Lips is daar een schoolvoorbeeld van. Zeker omdat we na vele draaibeurten hun laatste album nog niet helemaal hebben kunnen doorgronden, maar wel elke keer met volle teugen genieten van deze plaat.

Niet denken, maar doen is een passend thema voor Embryonic, want de fundamenten voor dit album zijn gelegd in lange jamsessies waarin de band gewoon deed wat op dat moment in ze opkwam. Deze sessies kregen stuk voor stuk een naam uit de dierenriem mee, waarna The Flaming Lips uit zo’n jam de beste minuten knipten en deze voor dit album selecteerden. De resultaten staan mijlenver af van doorsnee rockmuziek (we lazen zelfs in een recensie een verwijzing naar Bitches Brew van Miles Davis), maar weten absoluut te intrigeren.

Wilde rit

Ook het openingsnummer Convinced Of The Hex is vergelijkbaar materiaal dat ook uit een jam is ontstaan, alleen zijn de dierenriemnummers instrumentaal en bevat dit nummer teksten die zijn geïnspireerd op het veelvuldig achtereen kijken van de film Il Portiere di Notta. Ook dit klinkt zwaarder en artistieker dan het eindresultaat doet vermoeden. Voor een regulier popliedje moet de luisteraar echter geduldig wachten tot het de beurt is aan If. Dit nummer is opgenomen met een kleine digitale recorder en is een tijdelijk rustpunt in de wilde rit die Embryonic heet.

Na If gaat de plaat dan ook verder met een duistere baslijn en samples van wiskundige formules en weirde jams. Al deze zaken tonen aan dat The Flaming Lips een veelzijdige band waarvan de bandleden de grenzen durven te verleggen. Om nog een voorbeeld te noemen: I Can Be A Frog, een soort van liefdesduet met Karen O, waarin zanger Wayne zingt en Karen met bijpassende dierengeluiden antwoord geeft (de clip van het nummer staat hieronder). Karen O doet trouwens ook op twee andere nummers mee en op een ander nummer, Worm Mountain zijn de mannen van MGMT te horen. Het behoeft geen uitleg dat zij zich als een vis in het water voelen in de bijzondere wereld die The Flaming Lips op deze plaat weten te creëren.