Recensie: The Crookes – Hold Fast

The Crookes

Het tweede studio album van de Sheffieldse band The Crookes is genaamd Hold Fast. Het album brengt tevens een Europese tour met zich mee maar er zijn tot dusver nog geen Nederlandse data van bekend gemaakt. Het album begint lekker fris en aanstekelijk. De nummers hebben makkelijke refreintjes die snel mee te zingen zijn en in het hoofd blijven hangen. De zang moet ik in het begin nog even aan wennen maar zolang het tempo in nummers blijft vind ik het prima.

Achtergrond of voorgrond.

Terugkomend op de zang zit daar voor mij de twijfel en de wisselvalligheid die ik ervaar. Zolang de nummers lekker fris en uptempo zijn vind ik het allemaal prima klinken. Zodra het tempo er een beetje uit gaat vind ik het wat moeilijker te pruimen en af en toe zelfs een beetje irritant en saai. Het nummer ‘Sal Paradise‘ is daar een voorbeeld van, dit nummer kan mij niet echt bekoren. Het roept het beeld bij mij op van een bandje dat op een bruiloft staat te spelen ergens in de jaren 60. Ze verzorgen braaf de achtergrondmuziek, al de gasten staan wat te kletsen met elkaar of schuifelen wat over de dansvloer. Je hoort de muziek wel maar het trekt niet echt je aandacht en springt niet in het oog.

Echter er staan ook nummers op het album, zoals opener Afterglow, waarbij ik het beeld krijg van een bandje wat op een bruiloft speelt en juist voor een feestje zorgt. De muziek is lekker uptempo en aanstekelijk, het trekt de aandacht. Ik heb liever het bandje van het feestje dan het bandje van de achtergrondmuziek. Wat met zich meebrengt dat ik het album een beetje wisselvallig vind. Leuke nummers afgewisseld met, naar mijn mening, wat saaie ertussen.

Hein de Rooi