Recensie: David Foster Wallace – Superleuk, maar voortaan zonder mij

maar voortaan zonder mij

Je komt ze steeds vaker tegen in de krant: advertenties waarin cruises worden aangeprezen. De combinatie van exotische oorden en een luxe boot waar werkelijk alles op te vinden en krijgen is voldoet behoorlijk aan de voorwaarden voor een droomvakantie. Of toch niet?

Schrijver David Foster Wallace wilde dat ook eens uitzoeken en ging aan boord van een 7-daagse cruise door de Caraïbische zee. Dit boek is een uitgebreid verslag van wat hij die week aan boord meemaakte, waarover hij zich verwonderde en vooral waar hij zich aan irriteerde.

De analyses van de voorzieningen en gebruiken aan boord van de MS Nadir zijn zeer scherp en al snel krijg je net als de schrijver het gevoel dat wat voor velen een droomvakantie is, eigenlijk een drijvende hel is. Natuurlijk het eten en de voorzieningen zijn prima in orde, maar al snel slaat de service om in irritatie. Een goed voorbeeld daarvan is het feit dat altijd als hij zijn hut verlaat deze na een half uur helemaal weer opgeruimd is. In een hilarische beschrijving probeert hij de schoonmaakster te betrappen wanneer zij dit doet. Ook de omschrijvingen van het hogere personeel aan boord zijn heel goed gedaan en al snel gaat je je net zo irriteren aan de kapitein en de managers als David Foster Wallace zelf.

Sublieme, soepele schrijfstijl

Het boek staat vol voetnoten die af en toe je leestempo irritant onderbreken, maar na verloop van tijd merk je dat ze onderdeel zijn van de sublieme, soepele schrijfstijl van dit boek dat weg leest als een uit zijn voegen gegroeide column. Want niet alleen de gebruiken en het personeel van het schip zijn irritant, vooral de medepassagiers zijn mensen waartussen Wallace zich niet echt thuisvoelt, maar die hij daardoor des te beter kan omschrijven.

Iedereen die wel eens in de mooie praatjes van een reisbrochure is getrapt en terecht is gekomen in een vreselijk all-inclusive resort in Turkije of Egypte zal de plastic wereld die uiteindelijk alleen maar bestaat uit goedkoop vermaak en heel veel eten uit dit boek met een grote glimlach herkennen. Vakantie is natuurlijk altijd leuk, maar bij sommige varianten kun je inderdaad beter even overslaan.