Recensie: Straight Outta Compton

Straight Outta Compton

Straight Outta Compton vertelt het verhaal over N.W.A. de meest legendarische rapgroep ooit. Een fraai staaltje muziekgeschiedenis in een mooie verpakking.

De film begint explosief: Eazy-E bezoekt een drugspand en krijgt daar ruzie. Op het moment dat het uit de hand lijkt te lopen brengt de politie een bruut bezoek aan het pand. Na deze geweldig in beeld gebrachte scene zit je meteen in de film. Tegelijkertijd toont het aan dat de stoere gangsterrappers van N.W.A. op Eazy-E na helemaal niet zulke gangsters waren. Bij de introductie van de andere hoofdrolspelers Ice Cube (knap gespeeld door zijn zoon) en Dr. Dre zie je dat deze jongens (want dat zijn het aan het begin van de film) nog keurig thuis wonen en op school zitten. Niet dat ze een onbezorgd leventje hebben, want Compton, de wijk waar ze wonen, zit vol met criminele, dealers, tuig en racistische politieagenten.

Je ziet dat Ice Cube al bezig is met teksten en Dr. Dre timmert aan de weg als DJ in een lokale club. Na een geslaagde eerste samenwerking duiken ze de studio in. Eazy-E heeft geld dus hij huurt deze studio. Dre laat Eazy rappen en de eerste hit is geboren. Door het succes van de eerste single van N.W.A. Een gewiekste manager (Paul Giamatti) helpt de groep verder aan een platencontract en een landelijke tour. Tijdens de opnamen van het album worden de muzikanten op straat lastig gevallen door een paar agenten. Hun schofterige gedrag zal leiden tot het nummer Fuck Tha Police waarmee N.W.A. berucht en beroemd zal worden.

Mooi tijdsbeeld

De beelden in de film zijn geweldig, de muziek is te gek en regisseur F. Gary Gray zet een heel mooi tijdsbeeld neer. Vooral op de details is goed gelet. Je ziet dat bijvoorbeeld aan de kleding waarbij vooral de brede boorden aan de witte t-shirts van de rappers opvallen. Al schijnen oplettende kijkers al te hebben geconstateerd dat een logo van een sportclub op een petje niet correct is. Dat valt een gewone bezoeker van deze film echter niet op.

Straight Outta Compton laat in het eerste deel de razendsnelle opkomst van de groep zien. Dat deel van de film is veruit het sterkst. In het tweede deel draait het vooral om gedoe met de manager, de breuk met Ice Cube en het feit dat Eazy-E AIDS heeft. De vaart is er dan wel een beetje uit. Voor liefhebbers van hiphop is het nog wel interessant omdat je ook de opkomst van rappers als 2Pac en Snoop Dogg ziet. Ook de gewelddadige Suge Knight komt veelvuldig langs. Voor de kijker die niet zoveel heeft met hiphop is het allemaal misschien net wat langdradig, maar als je naar de film als geheel kijkt kan ik alleen maar concluderen dat Staight Outta Compton een dikke aanrader is. Voor liefhebbers van rapmuziek is het zelfs verplichte kost.