Recensie: Sly Cooper: Thieves in Time

sly cooper

De Playstation 2 is een tijd de koning van de “platformer” geweest. Met titels als Ratchet and Clank en Jak and Daxter werd de PS2 goed vertegenwoordig. Ook is er een reeks die minder bekend was, namelijk die van Sly Cooper.

Acht jaar geleden kwam de laatste Cooper-game uit voor de Playstation 2, om daarna stil te zijn verdwenen. Eind 2010 kwamen zijn eerste drie avonturen uit in een remastered HD-jasje, maar hoe goed deze collectie ook was, het was geen nieuw avontuur te noemen. Met een nieuwe ontwikkelaar achter het stuur (die alleen nog maar de HD-trilogie op hun naam heeft staan) is er eindelijk een nieuwe Sly game. Is Sly Cooper: Thieves in Time net zo’n gave game als zijn voorgangers, of heeft de wasbeer de tand des tijds niet kunnen doorstaan?

Verhaal
Na de gebeurtenissen in Sly 3 zijn Sly en zijn gang ieder hun eigen kant opgegaan en hebben zij zich teruggetrokken in de maatschappij. Zo is Sly bijvoorbeeld een gelukkig leventje gestart met (zijn voormalig rivaal) Carmelita Fox. Deze rust is niet van lange duur, want hij wordt benaderd door oud teamgenoot Bentley. Op mysterieuze wijze is de vriendin van de gehandicapte schildpad in het niets verdwenen en hetzelfde gebeurd met pagina’s van de Thievius Raccoonus; het dievenhandboek van de Cooper-familie. Het oude team wordt weer bij één geroepen en samen met Bentley en Murray gaat Sly terug in de tijd om te kijken wat er aan de hand is bij zijn voorvaderen.

sly cooper aan het werk

Samen met zijn crew bezoekt hij onder andere de Middeleeuwen, het Wilde Westen en het oude Japan. In ieder tijdperk ontmoet hij een lid van de Cooper familie en helpt deze om alles weer terug te brengen naar hoe het hoort. Dit alles terwijl hij zo hier en daar wat broekzakken leegt.
Het gave aan de verhaalvertelling is dat ieder tijdperk wordt neergezet als een aflevering uit een jaren 80/90 cartoon. Allemaal inclusief de kekke muziekjes en visuele effecten die hier bij horen.

Coopers’ eleven
Ik denk met veel plezier terug aan de eerdere delen uit de Sly-serie. Het plannen van de grootschalige diefstallen was altijd leuk uitgewerkt en bestond uit meerdere stappen die op originele wijze uitgevoerd moesten worden. Sly hoeft deze overvallen gelukkig niet alleen te doen. Zoals gebruikelijk staat zijn team van Bentley en Murray ook naast hem. Ook de voorvaders van Sly helpen in het veld een handje mee, ieder van hen met zijn eigen specialiteit. Zo kan de Japanse Rioichi Cooper lange afstanden overbruggen, waardoor je voorheen onbereikbare plekken kunt betreden en heeft Tennessee “Kid” Cooper een revolver waarmee hij zich kan ontdoen van vijanden.

De afwisseling tussen de verschillende karakters zorgt voor een grote variatie aan gameplay elementen. Alle personages spelen anders en brengen weer andere moves met zich mee. Nijlpaard Murray gebruikt voor het nodige vuistwerk gebruikt, terwijl de vaardigheden van techno-nerd Bentley nodig zijn voor het nodige hack werk. Dit hacken wordt gedaan door middel van speciale minigames. Deze korte segmenten doen nog het meeste denken aan oude arcadetitels als Gradius. En dat is nog maar één van de soorten minigames die je tegenkomt.

de gang

In ieder tijdperk krijgt Sly een nieuw kostuum. Deze breiden zijn moves-pakket nog veel meer uit dan al het geval was. Met sommige van deze pakjes kan Sly ook op plekken komen waar hij eerst nog geen toegang tot had. Zo is het mogelijk om met zijn gevangeniskostuum (inclusief de ouderwetse kogel aan de ketting) volledige obstakels aan de kant te beuken. Deze helpen je niet alleen tijdens de missies, ze zorgen er ook voor dat je in de voorgaande tijdperken de rest van de collectibles kunt opzoeken. Deze diversiteit aan gameplay elementen is een groot pluspunt. Het zorgt er namelijk voor dat er steeds iets anders gebeurd en je als speler niet dezelfde type missies achter elkaar hoeft te spelen.

Vita
Ik heb het al eens eerder gehad over de communicatie tussen de PS3 en de PS Vita. Playstation All-Stars Battle Royale maakte hier al gebruik van door de statistieken van de twee versies met elkaar te combineren. Thieves in Time gaat een stap verder, een grote en positieve stap. Door het CrossBuy-initiatief heb je met de PS3-versie ook meteen de Vita-versie aangeschaft. Vervolgens kunnen opgeslagen bestanden tussen de twee versies uitgewisseld worden. Dit gaat allemaal via de Cloud die normaal gesproken exclusief beschikbaar is voor Playstation Plus-leden.
Zodra een savefile is opgeslagen op voorgenoemde Cloud kan deze met gemak gedownload worden op de Vita of PS3 om precies verder te gaan waar je bent gebleven. Ideaal als iemand anders gebruik wilt maken van de tv, terwijl jij nog door wilt sluipen.

De Vita-versie van de game is bijna identiek aan de PS3-variant. Geen enkele functie is uit de game gehaald of versimpeld, want waar de Vita geen L2 en R2 triggers heeft, zijn de functies van deze knoppen op het touchscreen gezet. Ook op grafisch gebied doet de Vita versie niet onder van zijn grotere broer. Het cartoony uiterlijk van de game is goed overgebracht naar de handheld al zien de beelden op de Vita er soms wat ruwer uit door het kleinere scherm.

lasers!

Laaaaaaaaaaadtijdeeeeeeeeeeeeeen

Een minpunt van de nieuwe Sly Cooper zijn de laadtijden. Deze zijn op de PS3 al van een opmerkelijk lange duur, maar worden op de Vita nog eens zonder probleem verdubbeld. Bij de handheld versie vind ik dit persoonlijk extra slordig. Dit omdat deze versie juist zou zijn voor korte potjes in het openbaar vervoer (of toiletbezoekjes). Helaas zit je nu de helft van je “kortere” sessie te kijken naar laadschermen.

Waar de andere helden uit het PS2-tijdperk een nieuwe weg zijn ingeslagen of volledig zijn verdwenen, is Sly Cooper trouw gebleven aan zijn roots en heeft deze zelfs kunnen uitbreiden. Ondanks de lange laadtijden is Sly Cooper zeker een game die het waard is om uit te proberen. Juist de wisselende gameplay zorgt ervoor dat de game leuk blijft tot het einde. Het maakt hierbij dan niet uit of je alle delen hebt gespeeld of juist een volledige nieuwkomer bent. Sanzaru Games heeft met Sly Cooper: Thieves in Time mijn favoriete wasbeer weer volledig op de kaart gezet en heeft bewezen dat zij, naast remakes en ports, ook volledig nieuwe games kunnen maken.

Sly Cooper: Thieves in Time is vanaf nu exclusief beschikbaar voor de Playstation 3 en Playstation Vita.