Recensie: Salt

filmposter van Salt

CIA-agente, Russische spionne? Wie is Evelyn Salt?

Wat zou je doen als je als CIA-agente ineens beschuldigd zou worden van spionage? Wat zouden je opties zijn? Dit zijn de vragen waarover Angelina Jolie voor haar rol als Evelyn Salt in haar nieuwe film Salt haar hoofd heeft moeten breken. In Phillip Noyces (Dead Calm, The Bone Collector) nieuwe actiethriller kruipt Jolie in de huid van een CIA-agente die heel iemand anders blijkt te zijn dan vermoedt wordt. Na beschuldigingen van een Russische overloper begin een lange vlucht van de CIA en dat om heel onduidelijke redenen.

De Russische indringer beschuldigt Salt ervan een spionne te zijn die ‘Day X’ aan zal doen breken. Day X staat voor de dag waarop Russische spionnen de oorlog tegen Amerika ontketenen om haar ten ondergang te brengen. Salt ontkent en begint een lange vlucht.

In een kat-en-muisspel waarbij de CIA haar telkens op de hielen zit komen we verschillende dingen over Evelyn Salt te weten, maar we ontdekken niet wie ze nou werkelijk is. Ze is een agente, maar het blijkt ook dat ze spionne is. Daarnaast is ze ook getrouwd met een Duitse wetenschapper, waarvan wordt gedacht dat hij haar dekmantel is. Alle elementen die we in de film tegenkomen maken de kwestie rondom haar identiteit alsmaar vager en vager.

Constante spanning

Salt speelt zich voor het grootste gedeelte in New York af, maar niet in de wijken die al zo vaak in films worden vertoond. Wat wij te zien krijgen zijn de duurdere buitenwijken waar de typische bureaucraat verblijft. De sfeer is er kil, de gebouwen nog steeds reusachtig en dit alles zorgt ervoor dat er een constante spanning in het beeld blijft.

De film kenmerkt zich door een enorm aantal gevaarlijk stunts, die overigens allemaal zelf door Jolie worden uitgevoerd. Het klimmen in hoge gebouwen en op rijdende vrachtwagens springen zijn geen trucjes die een zachtzinnige vrouw zomaar in alle razernij uit zou voeren: de vlucht van Salt is serieus en ze doet er alles aan uit de handen van de CIA te blijven, tot aan bloedens toe.

Reële angst

Het thema van Day X is nog steeds actueel bij de CIA en in de loop der jaren zijn er heel wat spionnen opgepakt. Of het nu een reële angst is of niet: het zorgt wel voor goed materiaal voor een snijdende actiethriller. De Australische regisseur Phillip Noyce laat het hoofd van de kijkers duizelen van vragen over Salts motieven om te vluchten, haar identiteit en waar de film ons uiteindelijk naar toe brengt.

Een moment om hier rustig over na te denken wordt ons niet gegund, want de film dendert in een razend tempo voort, van de ene stunt na de andere stevenen we sneller dan we denken op het einde af. Het verhaal en de intriges worden soms net iets te gecompliceerd om alles te kunnen bevatten en dit zorgt ervoor dat zodra we denken ergens een antwoord op te hebben, alles in duigen valt en dat helemaal niets is wat het lijkt.

Salt- vanaf 5 augustus in de bioscoop