Recensie: Roky Erickson with Okkervil River – True Love Cast Out All Evil

met okkervil river

Roky Erickson, hij was zo goed als in de vergetelheid geraakt, maar dankzij de inzet van de mannen van Okkervil River kan nu een hele generatie kennismaken met deze meer dan bijzondere muzikant.

Over het levensverhaal van Roky Erickson kan je een heel boek vol schrijven. De beste man heeft waarschijnlijk meer ellende over zich heen gehad dan alle lezers van dit stukje bij elkaar. In het kort begon het allemaal met een aanklacht wegens drugsbezit en een daaropvolgende rechtszaak. Doordat Erickson geen cent te makken had, moest hij het met een hele slechte advocaat doen. In plaats van zijn straf te aanvaarden, liet Roky Erickson zich ontoerekeningsvatbaar verklaren. In de tijd dat dit speelde stond dat helaas gelijk aan opsluiting in een gekkenhuis. De artsen aldaar waren gek op therapie met stroomstoten en zeer zware medicijnen, waardoor Erickson alsnog langzaam maar zeker aftakelde en het eigenlijk nooit meer goed met hem kwam.

Muzikale comeback

Voor deze gebeurtenissen was hij echter een getalenteerde en veelbelovende muzikant. Met zijn band 13th Floor Elevators stond hij in de jaren 60 op punt van doorbreken. Gelukkig was een klein groepje muziekliefhebbers Roky Erickson nooit vergeten en langzaam maar zeker krabbelde hij de laatste jaren uit het diepe dal. Henri Rollins betaalde voor hem een nieuw gebit en Will Sheff, met zijn band Okkervil River zorgen nu voor een muzikale comeback. En wat voor comeback! Natuurlijk, als je de dramatische achtergrond van de zanger kent, krijgt de muziek al snel een zware emotionele lading mee, maar ook los daarvan is dit album prachtig.

De hoofdrol is er voor de doorleefde, met een stevig zuidelijk accent doorspekte stem van Roky Erickson en de teksten van zijn hand. Deze gaan vanzelfsprekend niet over de meest vrolijke onderwerpen. Al is er her en der wel een sprankje hoop en liefde te vinden, zoals in het titelnummer. Toch is de rol van Will Sheff minstens zo belangrijk voor het feit dat deze plaat zo bijzonder is. Van de manager van Roky Erickson kreeg hij 3 cd’s met materiaal dat nog op de plank lag. Sommige nummers zijn recent, andere stammen nog uit de tijd van de ‘Elevators’. Sheff is op bijzondere wijze aan de slag gegaan met al deze ongepolijste juwelen.

Oude opnamen

In principe zijn de nummers nieuw opgenomen met Sheff’s band Okkervil River. Wie de muziek van deze band een beetje kent, of beter nog wie ze wel eens live heeft gezien, weet dat Okkervil River een zeer muzikaal gezelschap is dat vele muzikale gedaantes kan aannemen. Zo schakelt de band met gemak van indierock naar country of blues en weet het altijd voor de juiste sfeer te zorgen. Met zijn productiewerk heeft Will Sheff er nog een extra schepje bovenop gedaan. Hij vond het zonde om de oude opnamen van Erickson zomaar weg te doen. Zo kan het dus dat de gitaarsolo in het nummer Please Judge uit 1980 stamt en dat in twee nummers het gitaarspel afkomstig is van een celgenoot van Roky Erickson, wiens naam hij niet meer kan herinneren.

Zonder alle achtergrondinformatie was dit album al een genot om naar te luisteren zijn geweest. Er is immers niets mis met Okkervil River samen met een doorleefde stem als die van Erickson. Echter het verhaal erachter, in het boekje bij de cd staat een zeer uitgebreid verhaal over het leven van Roky Erickson en de totstandkoming van deze cd, maakt dit album tot iets heel bijzonders.