Recensie: Rise of the Guardians

in gesprek

De films van Dreamworks zijn bij mij altijd een hit-or-miss geweest. Shrek vond ik wel een vermakelijke film, maar bij ieder deel werden ze slechter. How to Train Your Dragon vond ik dan wel weer een erg goede film. Maar toch wist geen enkele film het niveau van concurrent Pixar te evenaren. Rise of the Guardians komt toch erg dicht bij de kwaliteit van Pixar.

Rise of the Guardians draait om Jack Frost (Chris Pine) een jongen die op een dag wakker wordt onder een dikke ijslaag met magische krachten. Wat er voor die tijd met hem gebeurd is, is voor hem een groot mysterie. Waar hij al wel snel achter komt is dat hij door niemand gezien kan worden en mensen dwars door hem heen kunnen lopen.

wakker worden
Honderden jaren later wordt hij gerekruteerd door het mannetje in de maan, om zich als een ware superheld toe te voegen aan een groep legenden genaamd The Guardians. Samen met de andere Guardians: de Kerstman (Alec Baldwin), de Tandenfee (Isla Fischer), de Paashaas (Hugh Jackman) en (stemloze) Klaas Vaak, is het aan hen de taak om alle kinderen te beschermen tegen Pitch Black (Jude Law).

bijeenkomst

Pitch is van plan bij alle kinderen hun dromen te veranderen in nachtmerries, om zo de wereld onder te dompelen in een grote lading angst en er voor te zorgen dat niemand meer in de Guardians geloofd. Tijdens deze strijd probeert Jack er achter te komen wie hij is en was, waarom hij niet gezien kan worden door kinderen en hoe hij toch aan zijn magische krachten is gekomen.

Het stemmenwerk is van hoog niveau. We hebben hier dan ook niet te maken met de minste acteurs. Alec Baldwin is bijna onherkenbaar als Kerstman en hoewel Jude Law aan het begin even wennen is als sinistere bad guy, went dit al heel snel en zou hij bij sommige kinderen voor kippenvel kunnen zorgen.

Kerstman

Waar ik een film verwachtte die niet voor een ouder publiek geschikt zou zijn, bleek dit niet het geval te zijn. Want naast de boodschap die wordt meegegeven, zijn het de unieke variaties op bekende figuren die de film ook voor volwassenen leuk maakt. Alle karakters zijn een stoerdere versie dan dat we ze kennen uit de fabeltjes. Zo hebben we nu niet te maken met een olijke bolle Kerstman. Maar een ruige gespierde Russische Kerstman, die onder de tatoeages zit en met zwaarden ten strijde gaat. En het lieve schattige haasje dat in de lente overal zijn eieren verstopt, is vervangen door een twee meter grote haas met een zwaar Australisch accent. Alles wat je dacht te weten over de fabelfiguren blijkt allemaal net iets anders te zijn.

paashaas

Iets wat ook zeker nog genoemd mag worden is dat de film er prachtig uit ziet. De animaties en beelden van Rise of the Guardians zijn van een hoge kwaliteit. Dit zorgt ervoor dat het dan ook een erg goede film om een nieuwe HD tv of Blu-ray speler mee te showen.

Rise of the Guardians is nu te koop op DVD en (3D) Blu-ray