Recensie: Resident Evil: Revelations

Resident Evil Revelations

Resident Evil: Revelations staat bekend als één van de betere games die je op dit moment kunt kopen voor de Nintendo 3DS. Veel fans van de horrorreeks waren dan ook blij toen er een console versie van dezelfde game werd aangekondigd. Is de game ook geschikt voor de grotere schermen?

Previously on Resident Evil: Revelations

Het verhaal van Revelations is zo Resident Evil als maar zijn kan. Het heeft meerdere complottheorieën, geheime organisaties en zit weer vol met ‘corny’ dialogen. Hoofdrolspeelster Jill Valentine, die fans nog kennen uit de eerste Resident Evil, gaat op zoek naar haar vermiste ‘Resident Evil’ collega Chris Redfield. Eenmaal aangekomen op zijn laatste locatie; een groot schip genaamd de ‘Queen Zenobia’ komt ze erachter dat hij hier helemaal niet aanwezig is. De val klapt dicht en Jill is nu zelf gevangen op het schip vol met ‘zombies’. Zombies staat hier tussen aanhalingstekens want de Ooze-monsters lijken meer op wandelende bloedzuigers dan de klassieke herseneters. Resident Evil Revelations speelt als een serie, iets dat we de laatste jaren steeds vaker terug zien. De game is opgedeeld in meerdere episodes. Iedere aflevering eindigt met een cliffhanger en aan het begin van iedere episode krijg je een ‘Previously on Resident Evil Revelations’ te zien, waarin het verhaal wordt herhaald op een filmische manier.

knallen

Ouderwetse angst

De stukken met Jill aan boord van de Queen Zenobia zijn op sommige momenten zenuwslopend. Er hangt continue een onheilspellende sfeer en de Ooze-monsters zijn er voor de nodige schrikmomenten. Het wandelen door de claustrofobische gangetjes van het schip zorgen voor iets dat bekenden van de serie miste. Deze fans waren namelijk niet zo blij met Resident Evil 6 (RE6). De game een stuk minder gericht op de horror en lag de focus veel meer op actie, zoals we die in een gemiddelde third person shooter tegenkomen. Spelers wilde graag een game die terugging naar de roots van de reeks en dit is in Revelations goed gelukt. Want niet alleen de klassieke horrorsfeer is teruggekomen.

Gameplay

Fans waren niet alleen om de sfeer niet tevreden met RE6. Ook klassieke gameplay-elementen werden op de schop gegooid om het toegankelijker te maken voor een groter publiek. Bewegingen gingen soepeler zodat het de actie makkelijker kon handelen. In Revelations zijn de klassieke ‘tank-controls’ weer teruggekomen. Dit houdt in dat de speelbare personages weer om hun as heen draaien om te kunnen mikken. Het klinkt als een grote stap terug op gameplay-gebied, maar dit is het niet. Juist het langzame draaien helpt mee aan de angstige sfeer. Je weet namelijk nooit direct wat er achter je staat. Toch zitten er in Revelations ook wat gameplayelementen die nieuw zijn voor de Resident Evil reeks. Met name de Genesis-scanner is een veelgebruikt nieuw voorwerp. Met deze scanner is het mogelijk om de omgeving te scannen en zo verborgen objecten te vinden, maar de grootste functie ligt bij het scannen van vijanden. Bij iedere gescande vijand krijg je een bepaald percentage.

Graphics

Voor een game die oorspronkelijk op de twee kleine schermpjes van de 3DS gespeeld moest worden, ziet Revelations er goed uit. Bepaalde elementen tenminste. Zo ziet de synchronisatie van de monden er op sommige momenten totaal niet goed uit en zien ook de textures er van dichtbij niet helemaal helder uit. Maar dit is te vergeven als je nagaat dat Revelations niet van begin af aan is opgebouwd voor de HD consoles.

jill valentine

Wat is er nieuw?

Er zijn ook een aantal nieuwe modi toegevoegd aan de HD versies van Revelations. Zo is er de coöperatieve Raid-modus, waarin je stukken van de levels opnieuw kunt spelen. Dit heb ik toch al gedaan hoor ik je nu zeggen? De levels zijn gelukkig aangepast. Zo kom je nu verschillende soorten variaties op vijanden tegen in de nauwe gangen van het schip.

Wat ook nieuw in Revelations is, is de Infernal-moeilijkheidsgraad. Deze doet nog een stapje bovenop de moeilijkste graad en biedt wat de naam zegt een gigantisch moeilijke ervaring. Zo is de munitie nog schaarser, liggen voorwerpen niet meer op de plekken waar je ze eerst kon vinden en als toppunt; moeilijkere vijanden, zelfs al in het begin van de game. Alleen voor de echte die-hards dus.

Conclusie

Resident Evil Revelations laat zien dat een stapje terug naar de roots nog altijd mogelijk is voor de serie. Het is weer een stuk dichter bij het klassieke horrorfest dat het ooit is geweest. Juist iets dat de reeks nodig had na het veel actiegerichtere Resident Evil 6.

Resident Evil Revelations is naast de 3DS nu ook beschikbaar voor de PC, Xbox 360, Playstation 3 en Wii U.
Voor deze recensie is de Xbox 360 versie gebruikt
.

Marc de Haas