Recensie: Ratchet and Clank

De vernieuwde Ratchet and Clank voor de PS4

In 2002 verscheen de eerste game van Ratchet and Clank voor de PlayStation 2. De game was behoorlijk succesvol en er verschenen flink wat vervolggames met het duo. In 2016 kan een nieuwe generatie gamers kennismaken met Ratchet and Clank in een verbeterde versie van de originele game.

Vaak kiest een studio voor het alleen maar oppoetsen van de graphics, maar in dit geval is de game helemaal opnieuw opgebouwd. Ratchet and Clank ziet er daarom op de PS4 oogverblindend mooi uit. Sterker nog: het is een van de mooiste games die er voor deze console zijn verschenen. De details zijn verbluffend, zelfs als in chaotische scenes er hele veel tegelijk gebeurd op je scherm. De game doet hierbij niet onder voor bijvoorbeeld een film van Pixar.

Natuurlijk draait het bij deze game niet alleen om het uiterlijk. Het speelplezier staat voorop. En dat plezier is volop aanwezig. Ratchet and Clank is in eerste instantie een platformgame waarbij je je weg door de mooi voorgegeven levels zult moeten vinden, maar er zitten ook schiet- en puzzelelementen in. In sommige gevallen is er ook sprake dat je met een ruimteschip een gevecht moet aangaan of meedoet aan een race op een hoverboard. Dit zijn naar mijn mening de mindere elementen uit de game. Het springen, schieten en puzzelen is vele, vele malen leuker.

Geweldige wapens

Ratchet and Clank heeft vele sterke punten. Een goed voorbeeld daarvan zijn de geweldige wapens die Ratchet weet te verzamelen: van een discobol die je vijanden laat dansen (en zo kwetsbaar maakt) tot een wapen waarmee je van je tegenstander een stapel 8-bit pixels weet te maken. Elk wapen is op meerdere manieren sterker te maken. Je kunt verzamelde punten inzetten om upgrades uit te voeren. Na een aantal van deze upgrades krijg je automatisch extra functies. Daarnaast kun je het wapen verbeteren door het veel te gebruiken. Dit werkt met behulp van een soort XP dat je wapen naar een hoger level kan brengen.

De meeste tijd speel je met Ratchet, maar soms moet je met de kleine robot Clank aan de slag. Deze levels zijn minder hectisch, hebben nagenoeg geen vijanden en draaien dus vooral om het oplossen van puzzels. Dat doe je met behulp van andere robots. Hoe verder je in de game komt hoe meer verschillende taken Clank deze robots kan laten uitvoeren. Hiermee worden niet alleen de puzzels steeds een stukje uitdagender, maar kun je later ook terug naar eerdere levels om nieuwe dingen te ontdekken. Ook met Ratchet is dat het geval. Doordat hij nieuwe opties krijgt als bijvoorbeeld een jetpack of een wapen dat speciale sloten kan openen kun je in eerder bezochte levels (op beter gezegd: op eerder bezochte planeten) extra items vinden. De belangrijkste zijn gouden schroeven waarmee je cheats kunt unlocken.

Ik zou bijna het verhaal vergeten in deze recensie. Dat komt doordat het gewoon lekker spelen van de levels veel leuker is dan het verhaal. In het kort komt het er op neer dat Ratchet and Clank het universum moeten redden door de kwaadaardige Drek te stoppen. Er zit nog een extra verhaallijn bij over Ratchet’s grote held Qwark die uiteindelijk toch niet zo vriendelijk is als hij lijkt, maar verwacht ook hier geen verhaal dat je lang bij zult blijven. Wat wel indruk maakt is de heerlijke gameplay, de prachtige vormgeving, de humor en de bizarre wapens. Deze geslaagde remake is een zeer aangename verrassing.