Recensie: Niels Aalberts – Doorbraak!

doorbraak e1481735695217

Terwijl de grote platenmaatschappijen nog steeds aan het zeuren zijn over alle ontwikkelingen op het internet toont Niels Aalberts aan dat het net juist heel veel kansen biedt. Dat doet hij bijvoorbeeld met Kyteman, zijn blog EHPO en met het boek Doorbraak!

Rode draad

Doorbraak! afficheert als ‘spannend marketing- en jongensboek in één’ en dat dekt behoorlijk de lading. We begonnen in het jongensboekgedeelte en lazen daarin het bijzondere verhaal van Kyteman en zijn hiphoporkest. Op zeer enthousiaste wijze vertelt Aalberts hoe hij heeft meegeholpen aan het succes van de excentrieke Utrechtse trompettist. De rode draad hierbij is het feit dat dit succes (van niets naar een uitverkochte HMH en een nummer 2-hit) niet volgens de traditionele manier is gegaan. Er was geen platenmaatschappij, marketingbudget of bekende naam aan verbonden.

Het succes van Kyteman was een combinatie van lef, doorzettingsvermogen en het optimaal benutten van mogelijkheden. Voor beginnende muzikanten (of andere starters) biedt het verhaal een goede aansporing om ook een poging te wagen. De theoretische kant hiervan staat in het marketinggedeelte van het boek. Daarin valt te lezen dat Caro Emerald min of meer dezelfde weg als Kyteman bewandelde en dat internet enorm veel kansen biedt. De ondertitel van het boek is niet voor niets ‘Zero Budget Marketing op internet’. Dat is iets dat iedere ondernemer moet aanspreken. Ook wij van Mixed Grill lazen enkele handige tips in het boek die we zeker in de praktijk kan uitproberen.

Kettingboek

Ter promotie van Doorbraak! bedacht Niels Aalberts ook iets bijzonders: het kettingboek. Hierbij is het de bedoeling dat mensen het boek na ontvangst lezen en binnen 7 dagen weer doorsturen. Wij zijn op het moment van schrijven ook in het bezit van zo’n kettingboek en willen deze graag doorsturen aan een van onze lezers. Heb je interesse? Mail dan naar redactie@mixedgrill.nl en dan kiezen wij vervolgens aanstaande vrijdagmiddag degene naar wie we het boek sturen.

Er zijn wel enkele voorwaarden:

• Je moet het boek binnen 7 dagen weer doorsturen naar een ander en dan natuurlijk naar iemand die het ook weer door zal sturen.
  • Je moet een korte reactie/recensie over het boek achterlaten op social media of je website. Het liefst op zo’n manier dat Niels dat terug kan vinden. Bijvoorbeeld door zijn twitternaam @ehpo te vermelden of een link naar zijn blog te gebruiken.