Recensie: Navarone – A Darker Shade of White

navarone a darker shade of white

Er gebeurt tegenwoordig zoveel in elektronisch muziekland, dat muziek die niet met de computer wordt gemaakt wel eens verdwenen lijkt. Virtuele synthesizers en vervormde stemmen vullen ieder weekend de discotheken en laten “ouderwetse” instrumenten overbodig doen lijken… Maar wees niet getreurd: zelfs in eigen land is men de elektrische gitaar zeker niet vergeten! Het kersverse Navarone is hier een duidelijk bewijs van.

Navarone is een 5-koppige band uit Nijmegen die net zijn debuut-EP uit heeft. A Darker Shade of White bestaat uit een ruige mix van harige glamrock en ouderwetse hard rock. Al luisterend waan je je in een sepia videoclip van gortdroge woestijnen, voorbijrollende tumbleweeds en een zwaarbewolkte lucht. Toch wordt daarbinnen een breed spectrum gezocht: Liefhebbers van ronkende stoner zullen Highland Bull interessant vinden, December en Sage kennen minutenlange gitaarecho´s met stadionambities en On My Knees zal zeker wat voetjes van de vloer krijgen.

Precies zoals het hoort

De elektrische gitaar heeft de glanzende hoofdrol in dit epos. De nummers zijn doorspekt met heerlijk jankende uithalen, shreddende solo’s en zeer catchy riffs waarvan je spijt krijgt dat je tien jaar geleden niet hebt doorgezet met je gitaarlessen: Kijk maar uit dat je niet straks zonder shirt in het raamkozijn je air guitar aan flarden speelt! Er is echter meer spannends te horen. Opener The Red Queen Effect klinkt bijvoorbeeld lekker dramatisch door de trompetten en de hoge The Darkness-achtige zang past perfect bij de sfeer. Alle nummers krijgen de broodnodige ballen van drums en bas en zitten verder zorgvuldig en zonder opsmuk in elkaar: eigenlijk precies zoals het hoort.

Een criticus zou misschien beginnen over de productie die nog niet helemaal af voelt, of misschien een zwakke samenhang tussen de nummers. Maar laat dat je er niet van weerhouden deze plaat te beluisteren: A Darker Shade of White is een ijzersterk debuut. Het lijkt wel alsof het Nijmeegse kraanwater vervuild is met een hoogkwalitatief rock-additief: Na De Staat prolongeert Navarone de status van Nijmegen als vernieuwende rockstad. Blijkbaar hoeft nog niet alle hedendaagse muziek te voldoen aan de comformerende eisen van de popmuziek. Navarone heeft een dijk van een rockplaat neergezet die je nieuwsgierig maakt naar hun live shows en een volwaardig album. Hagenezen Di-Rect, Anouk en Kane hebben het nakijken.

Joey Schaasberg