Recensie: Miranda July – Het Kiest Jou

miranda july

Dat kunstenaars soms last hebben van een gebrek aan inspiratie is bekend. Gelukkig zijn sommigen vervolgens weer zo creatief om hun ‘writers block’ om te zetten naar een nieuw kunstwerk. Dit boek van Miranda July is daarvan een goed en grappig voorbeeld. Zij is waarschijnlijk het meest bekend vanwege haar film Me and You and Everyone We Know.

Dit boek begint een paar jaar later als July aan het worstelen is met het script voor een nieuwe film. De grote lijnen zijn geschreven, maar bij de details loopt ze vast. Dat neemt zulke grote vormen aan dat ze haar dagen doorbrengt met alles behalve schrijven aan het script. Het belangrijkste tijdverdrijf bestaat uit het uitpluizen van de PennySaver, een huis-aan-huis-blaadje met gratis advertenties. Deze advertenties roepen zodanige vragen op dat ze besluit de adverteerders op te zoeken en ze te gaan interviewen.

Bizarre verhalen

Samen met fotograaf Brigitte Sire tekent ze ongewone verhalen van doodgewone Amerikanen op. Het is niet bekend of dit boek een bloemlezing is van de vreemdste verhalen of dat iedere adverteerder in de PennySaver een beetje apart is. Feit is dat er een bonte stoet aan gekke, ontroerende en bizarre verhalen voorbijtrekt.

In eerste instantie gaat Miranda July zo op in deze interviews dat ze haar film bijna vergeet, maar langzaam zorgen haar gesprekken voor het doorbreken van haar writers block en krijgt ze inspiratie voor het script. Niet alleen de geïnterviewden geven kleur aan dit heerlijke boek, ook de openhartigheid van de schrijfster zelf maakt van dit boek een bijzondere leeservaring. De foto’s van alle personen waar ze op bezoek zijn vervolgens de kers op de taart.