Recensie: Lincoln Johns – Il Y A Longtemps, Très Bientôt

lincoln johns download cover

Dag twee van de electronica-week gaat verder met het album met de intrigerende titel Il Y A Longtemps, Très Bientôt. Dit is een solo-project van Lincoln Johns, hetgeen weer een pseudoniem is van de Amerikaanse zanger / gitarist / activist Bill Tucker.

Waar op zijn vorige album Mythological Creatures lo-fi folkmuziek werd afgewisseld met politiek geëngageerde teksten, is het roer voor dit project volledig omgegaan. Tucker zingt zelfs helemaal niet meer. Het album bestaat uit vijf studies op elektrische gitaar. Het album is een meditatie op het ouder worden. De bedoeling is dat de instrumentale schetsen naarmate het album vordert een wat scherper randje krijgen, op het moment dat de kinderlijke naïviteit plaats maakt voor een wat killer wereldbeeld. Dat betekent voor de luisteraar dat het album geleidelijk van dromerig mooie ambient gitaarpartijen naar fellere lo-fi gaat. Eervolle vermelding gaat naar de artwork bij het album, hetgeen is ontworpen door Tucker’s zus Kelly, die op internet weer enige faam geniet als de persoon achter de Cosby Sweater Project.

Instrumentaal

Zoals gezegd zijn de vijf studies allemaal instrumentaal. Opener Par Moi-Même Dans Les Bois baseert zich op een effectief zichzelf herhalend patroon, met daar overheen fraaie harmonieën. De Grade is langer en meer droney. Vanaf Exterieurs Fanées begint de storing in de gitaarpartijen door te dringen, hetgeen in Beaux Paquets doorzet naar meer gelaagde gitaren en ongemakkelijke dissonanten. Afsluiter Quelque Temps Bientôt is weer berustend en optimistischer: blijkbaar eindigt het verouderingsproces van de hoofdpersoon in dit nummer.

Of je dit mooi gaat vinden, hangt helemaal af van wat je uit muziek hoopt te halen. Liedjes zijn op Il Y A Longtemps, Très Bientôt niet te vinden. Sfeerstukken wel degelijk, met af en toe een lekker vervelende gitaarpartij ertussen om het geheel niet te kabbelend te maken. Mensen die interesse hebben in geluidsschetsen (denk de rustige kant van het Warp-label, maar dan organischer) hebben hier een mooi plaatje aan, waarbij het met de cognac erbij goed toeven is in de aanstormende winter.

Het album is vanaf 11 november verkrijgbaar via www.1980records.net.