Recensie: Hollows – Hollows

hollows

In muziek komt, net als in mode, iedere trend vanzelf wel weer een keer terug. Waar de afgelopen jaren een eighties-sound een garantie voor commercieel succes was, beginnen inmiddels de bandjes met een jaren 50 / 60 girl group feel op te komen. Denk hierbij niet alleen aan “gemaakte” bands als The Pipettes, maar ook aan de wat zachtere klanken van She & Him. Een nieuwe ster in dit genre is de band Hollows uit Chicago. Zij brachten een paar weken geleden hun titelloze debuutalbum uit, uiteraard geheel in stijl alleen op vinyl verkrijgbaar.

Hollows bestaat uit drie vocalisten die ieder ook een instrument spelen – leadvocaliste Maria Jenkins (orgel), Meg Kasten (gitaar) en Emma Hospelhorn (bas). Live wordt dit trio uitgebreid met een extra zangeres en drummer. Op het album vallen vooral de wat traditioneel houterige instrumentatie en naïef klinkende samenzang op, die ervoor zorgen dat de band zich ferm nestelt tussen The Pipettes en, pak ‘m beet, The Shangri-La’s.

Oude horrorfilms

Maria’s vocalen doen in de verte ook een beetje denken aan She & Him’s Zooey Deschanel. Muzikaal heeft men buiten de girl group invloeden ook duidelijk geluisterd naar surfmuziek en oude garage rock. De sfeer die wordt opgeroepen is er dan ook één van drive-in bioscopen, vetkuiven, zakmessen, en milkshakes. Tekstueel heeft de band een voorkeur voor de wat meer duistere thema’s, met referenties aan oude horrorfilms, gefrustreerde minnaars en de haast paranoia klinkende observatie dat “Love Will Find You”. Hoogtepunten van het album vormen de surf-paranoia van Shadows in the Dark en de Diane Renay-cover Watch Out Sally.

Met 11 liedjes binnen een half uur en een wat beknepen productie die doet denken aan het tijdperk vóór digitale opnames, is dit een prima werkje om op de autoradio te luisteren, vooral in je jaren 50-Cadillac cabrio op weg naar het strand. Verwacht hier geen hoogstaande instrumentatie of wereldverbeterende thema’s. Soms moet een album gewoon lekker wegluisteren en onderhoudend genoeg zijn om ‘m nog eens op te zetten. In dat opzicht is Hollows met glans geslaagd.

Het album is hier verkrijgbaar