Recensie: Haruki Murakami – 1q84

Murakami

Met 1q84 heeft Haruki Murakami het groots aangepakt en het verhaal verdeeld over een trilogie. Hierbij verschenen de eerste twee delen gelijktijdig, maar moeten we een jaar wachten op de ontknoping. Raar, maar het leesplezier is er niet minder om.

In boek een krijgt de lezer de hoofdpersonen van trilogie voorgesteld: de schrijver/onderwijzer Tengo en de sportinstructrice/huurmoordenaar Aomane. Om en om doet Murakami in een hoofdstuk hun belevenissen uit de doeken. Langzaam maar zeker merk je dat de twee meer met elkaar te maken hebben dan je denkt. Deze manier van verhalen vertellen komt natuurlijk vaker voor, maar Murakami doet het uiterst geraffineerd. Het begint met een klassiek muziekstuk op de radio bij de een, dat speelt een rol in het studentenleven van de ander. Maar al gauw komen er al meer subtiele verwijzingen, waardoor je als lezer met steeds meer vragen komt te zitten.

Hierdoor wil je na elk hoofdstuk weer doorlezen in de volgende in de hoop dat weer wat stukjes van de puzzel op hun plaats komen liggen en voor je het weet is het eerste deel uit. Waar het verhaal uiteindelijk naar toe zal leiden blijft gissen, maar wie bekend is met andere boeken van Haruki Murakami weet dat er nog van alles mogelijk is.

George Orwell

Zijn grote kracht als schrijver is totaal onalledaagse zaken zodanig beschrijven dat je er als lezer totaal geen probleem mee hebt alle vreemde zaken voor waarheid aan te nemen. Zo ontstaat ook in dit boek langzaam, maar zeker een onzichtbare scheidslijn tussen fictie en werkelijkheid. De titel is hier ook een verwijzing naar. Het verhaal speelt zich af in het jaar 1984, maar een van de hoofdpersonen heeft het gevoel in een parallelle wereld te leven waar het jaartal 1q84 is. Het jaartal zelf is bewust gekozen en is weer een verwijzing naar het boek 1984 van George Orwell.

Wat trouwens opvalt aan dit boek is dat Murakami veel schrijft over de politiek en het nieuws uit dat jaar. Dit is een verschil met andere boeken, waarvan je vaak wel wist in welke periode het verhaal speelt, maar waarbij je verder niet zo’n uitgebreide achtergrond meekrijgt. Haruki Murakami heeft het hierdoor voor elkaar gekregen om na vele bestsellers wederom op de proppen te komen met een zeer interessant en spannend avontuur.