Recensie: Guacamelee!

Recensie: Guacamelee!

Er is, sinds de launch van de handheld, door gamers veel geklaagd dat er te weinig goede games zijn voor de Playstation Vita. Gelukkig is daar nu Guacamelee! om die stelling te ontkrachten.

grumpy cat

Gigantisch veel humor

Het verhaal van Guacamelee! kan ik erg snel over klaar zijn. De game gaat over de falende luchador-worstelaar Juan Aguacate. Hij krijgt de taak om de wereld te redden wanneer zijn geliefde wordt ontvoerd door het kwaadaardige skelet Carlos Calaca. Nadat hij eerst keihard wordt verslagen door het skelet, krijgt Juan een magisch masker waardoor hij in een ware luchadore-superheld-veranderd. Klinkt best simpel toch? Ja, dat doet het zeker, maar Guacamelee! hoeft het ook niet van zijn verhaal te hebben. Want wat het qua verhaal ontbreekt wordt ruimschoots goed gemaakt met de gigantische lading humor die in de game verwerkt zit. Overal waar je kijkt zie je wel referenties naar films, sites, bekende games en zelfs memes die bekend zijn geworden op sites als 9GAG. Kijk dan ook niet vreemd op als je opeens de Grumpy Cat op een billboard kattenvoer ziet promoten, of een tagteam wedstrijd van de Super Hermanos.

los hermanos

Metroidvania en precisie

Guacamelee! is qua genre een typische platformer, waarbij het nauwkeurig van platform naar platform manoeuvreren een groot punt is. Het rondspringen wordt je nog best lastig gemaakt. Juan kan namelijk tussen twee verschillende dimensies wisselen, waarbij de plateau’s in allebei de dimensies kunnen schuilen. Het op het juiste moment switchen tussen de twee werelden vergt bij sommige segmenten uiterste precisie en is soms verdomd lastig, iets dat we de laatste jaren steeds minder zien.

Voor hardcore gamers kan de game ook nog in een andere categorie geplaatst worden, namelijk het Metroidvania-genre. In dit type games kom je vaak obstakels tegen die je simpelweg nog niet kan overbruggen of vernietigen totdat je een bepaald voorwerp hebt gevonden. Deze gameplay kwam vooral naar voren in de klassieke Metroid– en Castlevania-games, zodoende Metroidvania. Ook in Guacamelee! kom je muren tegen die je aan het begin van de game nog niet kunt openen, maar door het openbreken van speciale beelden (die wel erg lijken op die uit de Metroid-games) krijg je een nieuwe power waarmee je nieuwe gebieden kunt betreden. Het is een hommage aan de Metroid-serie en past dus ook perfect tussen alle andere referenties. Kom op, wanneer de held van een game op ieder moment in een kip kan veranderen..dat moet toch wel een pluspunt zijn?

Combo’s

Het is niet alleen maar springen geblazen, er moet natuurlijk ook geknokt worden tegen de kwaadaardige skeletten en ander gespuis. Op dit gebied brengt Guacamelee! een uitgebreid vechtsysteem. Je speelt tenslotte met een luchador-vechter en daar hoort het nodige grijp en smijtwerk bij. Zodra een vijand genoeg klappen heeft gekregen verschijnt er een driehoekje boven zijn hoofd. Met een druk op de knop krijg je het monster beet en kun je hem vervolgens tegen andere vijanden aansmijten.

in het bos

Naarmate je nieuwe powers krijgt, worden er ook nieuwe vechtbewegingen vrijgespeeld. Deze kunnen geoefend worden in een speciaal trainingscentrum waar je les krijgt van….een grote haan. De ingame trainingsmodi is erg handig, vooral voor latere gevechten, maar is geen verplichting om de game uit te kunnen spelen.

Minpunten

Normaal gesproken heb ik voor iedere game ook nog wel wat minpunten. Het enige dat ik bij Guacamelee! kan bedenken is dat de game te kort is. De game heeft zo hier en daar wat sidequests maar is alsnog niet al te lang. En daarnaast zouden er met de hoeveelheid memes, games en sites nog veel humor en grappen uitgehaald kunnen worden om een hele nieuwe game mee te vullen. Gelukkig is er al een tweede deel aangekondigd en komt er DLC aan voor het eerste deel.

Waar zijn m’n nacho’s?

Alles aan deze game schreeuwt MEXICO! Van de muziek en de graphics, tot de personages en vijanden. Tijdens het spelen had ik continue de drang om een zak nacho’s open te trekken. Zoals op de screenshots te zien is, is Guacamelee! een erg kleurvolle game. Voeg daar ook nog eens de typische trompetmuziek aan toe en de mix is compleet.

Met Guacamelee! heeft de Vita eindelijk weer eens een unieke titel die het waard is om genoemd te worden. Koop de game niet voor een diepgaand verhaal, maar geniet net als ik van alle humoristische referenties die je tegenkomt in de game. De gameplay en combat zijn vlijmscherp en uitdagend. Het is ook niet vreemd als je een flink aantal pogingen doet over één specifieke sprong.

De Playstation 3 versie beschikt ook over een coöperatieve modus. Deze kon voor de recensie niet getest worden.

Guacamelee is nu beschikbaar voor de Playstation Vita en Playstation 3.
Voor deze recensie is de PS Vita versie gebruikt.