GRID 2: de beste racegame van dit moment

in een tunnel

In het racegenre wordt er over het algemeen gesproken over twee type racegames. Er zijn arcade racers waarbij je met 300 kilometer per uur door de bocht kunt vliegen, dwars door de vangrails kunt knallen en de auto nog geen krasje oploopt. Een goed voorbeeld van zo’n arcade-racer is bijvoorbeeld Need for Speed. Maar daarnaast zijn er ook nog de simulatie-racers.

Games waarbij je met precisiewerk door de bochten heen gaat, één tik tegen de bumper fataal kan zijn en je de bolides perfect kunt finetunen naar jouw wens. Racegamedeveloper Codemasters probeert iets nieuws en heeft een combinatie tussen de twee type racegames gemaakt. Maak kennis met GRID 2. Codemasters is niet zomaar een naam op het gebied van racers. Want naast de eerste GRID-game hebben zij ook de populaire Colin McRae-gamereeks op hun naam staan. In GRID 2 draait het volledig om het samenstellen van je eigen raceorganisatie zodat je mee kunt doen aan een groot kampioenschap. Om bekendheid te vergaren is het nodig om eerst een aantal wedstrijden te winnen.

Verschillende races

Er zijn verschillende type races en challenges die je voorgeschoteld krijgt. Uiteindelijk komen alle races neer op als eerste over de finishlijn te komen. Toch zijn er variaties in de wedstrijden te vinden. Zo zijn er Promo-events die bestaan uit speciale races, ze moest ik in het eerste Promo-event een eindeloze stoet wagens inhalen zonder hen of de muren te raken. Hoe beter en sneller je dit doet, hoe meer punten je krijgt. In Vehicle Challenges moet je een bepaald doel halen in een nieuwe auto. Lukt dit je? Dan is de nieuwe auto van jou. Een leuke manier om nieuwe auto’s vrij te spelen

Dit zijn maar twee verschillende type races die er in GRID 2 te vinden zijn. Het gaafste vond ik persoonlijk toch wel de LiveRoutes. Dit zijn races waarbij de speler goed op de weg moet letten. Er is namelijk geen kaart met route aanwezig en het kan gebeuren dat het circuit halverwege veranderd.

Auto’s pimpen?

Het grote verschil tussen simulatieracers en GRID 2 is het finetunen van wagens. Dit is namelijk amper tot niet aanwezig. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om de bandenspanning aan te passen, de auto te verlagen of de remmen af te stellen. Wat mag je wel doen? Stickers plakken! Na een race te hebben gewonnen speel je speciale sponsorstickers vrij, die je vervolgens op de auto kunt plaatsen. Deze stickers zorgen voor een flinke boost aan fans, die je nodig hebt om nieuwe races vrij te spelen. Het is jammer dat er zo weinig opties zijn om de auto’s te customizen. Iedere auto heeft zijn eigen skills in de singleplayer en daar blijft het ook bij.

door de bocht

Verdraaid pittig

De besturing van GRID 2 kan in het begin even wennen zijn, zowel voor simulatie racers als arcade racers. Want net als de rest van de game is ook de wegligging een combinatie tussen de twee types. Het is lastig om er een vinger op te leggen, maar de auto’s rijden iets te realistisch voor een arcade game en zijn net iets te zweverig en scherp voor een simulatie game.

GRID 2 is geen makkelijke game te noemen. Want naast de besturing die in het begin even wennen is, zijn alle races en challenges stuk voor stuk uitdagend te noemen. Dit komt vooral door de realistische AI van de tegenstanders. Ze rijden geen perfecte laps en maken zelf ook zo nu en dan fouten. Zo kan het voorkomen dat zij tegen een muurtje tikken, wat dan een tollende auto op de baan als gevolg heeft. De andere coureurs zijn ook een stuk agressiever dan in andere racegames. Ze hebben geen probleem om even ‘lak uit te wisselen’ met jou en andere tegenstanders en doen er alles voor om op de eerste plek te komen, hoe smerig ze daarvoor ook moeten rijden.

Mocht het dan toch even fout gaan kan de speler gebruik maken van de Rewind-optie. Met een druk op de knop wordt de race letterlijk een stuk teruggespoeld en kan deze weer stopgezet worden op een punt dat jou het beste schikt. Zo kun je net die ene bocht wel goed maken door op tijd af te remmen, of loop je toch geen fatale schade op door de auto voor je. Voor het gebruik maken van de Rewind -ptie zit geen straf, wel kan je hem per race maar vijf keer gebruiken. Het is een lichtpuntje tijdens de soms verdraaid lastige races.

inhaalrace

Graphics

Racegames staan er om bekend dat ze vaak mooie graphics hebben. Dat is bij GRID 2 ook zeker het geval, want deze titel staat met kop en staart (of toch bumper) bovenaan op dit moment. De verschillende circuits zijn een grafisch hoogstandje met overal wel iets te zien. De belichting van de zon ziet er goed uit en zorgt ervoor dat de omgevingen realistischer overkomen. Let tijdens het rijden bijvoorbeeld maar eens op reflecties van het wegdek. En dit waren alleen nog maar de omgevingen. Waar de game natuurlijk om draait zijn de bolides. De verschillende racebakken zien er stuk voor stuk goed uit

Multiplayer

Codemasters heeft naar de kritiek op het eerste deel geluisterd en heeft een splitscreenoptie toegevoegd. Deze ontbrak in de eerste GRID en zorgde voor veel klachten en in sommige recensies zelfs puntenaftrek. Twee spelers kunnen het nu tegen elkaar opnemen op één tv, zoals we dat gewend zijn van zo veel racegames. Het is natuurlijk een pluspunt, maar wel iets dat tegenwoordig standaard in een racegame hoort te zitten.

Naast de offline multiplayer, kunnen spelers het ook online tegen elkaar opnemen. In de multiplayer zijn ook meerdere modi te vinden maar waar het allemaal om draait is het tegen elkaar scheuren. Na iedere gespeelde race krijgt de speler een bepaald aantal ervaringspunten. Heb je genoeg punten en ga je een level omhoog, waarmee je nieuwe auto’s vrij speelt. Auto’s hoeven niet gekocht te worden en krijg je gratis en voor niets. Dit haalt wel een speciaal element weg uit de multiplayer, het kiezen van de bolides wordt je wel erg makkelijk gemaakt op deze manier.
In de multiplayer komen we ook iets tegen wat ontbreekt in de singleplayer: het upgraden van auto’s. Na een gewonnen race krijg je naast ervaringspunten ook een geldbedrag. Met die geld bedrag kunnen de auto’s in je garage geüpgrade worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan betere grip of een sterkere motor. Waarom dit niet in de singleplayer verwerkt zit is mij een raadsel en een gemis.

Ben je op zoek naar een nieuwe racegame, dan is GRID 2 de beste titel die je op dit moment kunt halen. Codemasters heeft gedurfd een hybride game te maken die het beste van beide werelden bij elkaar probeert te voegen in één game. De game is uitdagend, moeilijk en heeft genoeg races en challenges om de speler lange tijd zoet te houden. Voor de simulatiefans ontbreekt jammer genoeg wel de functie om de bolides te customizen.