Recensie: Grand Theft Auto V – next-gen

grand theft auto v

Een jaar nadat hij is uitgekomen voor de PS3 en Xbox 360 is GTA V er nu ook voor de Xbox One en PlayStation 4 en hoor ik jullie vragen; is dit nu wel een andere game? Dat hangt er helemaal van af in welk opzicht je het wilt bekijken. Het verhaal is nog altijd zoals in de eerdere recensie van GTA V is beschreven en Los Santos kan dan nog altijd onveilig gemaakt worden met drie personages.

Wat is het dan wel? Precies wat je van een next-gen update verwacht, een hele hoop meer in dezelfde game. Grafisch heeft de game een schop onder zijn komt gekregen en terwijl de veranderingen in eerste instantie niet persé opvallen – de game zag er tenslotte op de PS3 en Xbox 360 ook al erg goed uit – zijn deze wel degelijk aanwezig. De game ziet er scherper uit, je kunt verder kijken dan dat je voorheen kon en er is een grote hoeveelheid aan nieuwe flora en fauna toegevoegd aan de spelwereld. Wanneer je door de bossen heen scheurt in een sportwagen moet je dus nog beter opletten om geen hert op je motorkap te krijgen.

Backstreet Boys en Gorillaz

Bij Mixed Grill zijn we natuurlijk ook groot liefhebbers van muziek en op dit vlak worden we weer op onze wenken bediend door Rockstar. Naast de soundtrack die al aanwezig was, heeft ieder radiokanaal er een stortlading aan nummers bij gekregen. Zo zijn nu bijvoorbeeld The Gorillaz toegevoegd en liet ik gisteravond *ahum* de onderkant van mijn bolide aan mensen zien, terwijl de Backstreet Boys door de speakers knalde.

Maar het grote paradepaardje van GTA V Next-Gen is toch wel de first person mode. Waar in GTA-games normaal gesproken de camera boven of achter het personage hangt, zit je nu met een druk op de knop in het hoofd van jouw personage. Het geeft de gehele GTA-franchise een nieuwe dimensie die het zelfs allemaal iets realistischer maakt dan het voorheen was. Wanneer je nu als een idioot door het verkeer heen rijdt, zit jij zelf in de auto en ben jij degene die met 180 km p/u op die vrachtwagen klapt. Ook het oog van detail wat Rockstar in het origineel al had, wordt in de first person mode extra benadrukt. Zo heeft elk voertuig dat je instapt zijn eigen dashboard of cockpitview met werkende lampjes en radertjes, maar wordt bijvoorbeeld ook het geluid van de buitenwereld afgestompt wanneer je een helm opzet.

grand theft auto v

Hoe gaaf het ook wel niet klinkt om in first person Los Santos te verkennen, heeft het ook zo zijn nadelen. Met name het auto rijden werkt namelijk niet erg soepel wanneer je het vanuit de auto zelf bekijkt. Het gebeurde dan ook meerdere keren dat ik de auto om een lantaarnpaal of boom heen vlocht, die net in mijn dode hoek stond. Wat dan wel lekker werkt is het vuren van wapens. Als een ware Call of Duty zie je nu het geweer in beeld en kun je inzoomen voor een betere precisie.

Is de game het waard om hem opnieuw te halen, wanneer je hem al hebt liggen voor de Xbox 360 en PlayStation 3? In mijn ogen; ja. De game ziet er beter uit en de first person mode voegt wel degelijk iets. Daarnaast is het één van de betere games uit de vorige generatie en wanneer je die weer eens wilt spelen….tja, dan stop je natuurlijk niet de oude versie er weer in terwijl er een nieuwe is.

Lees hier de oorspronkelijke recensie van GTA V.