Recensie: Girls – Album

album

Hij is al enige tijd uit, maar zo vlak voor het einde van het jaar leek het ons geen slecht plan om een mogelijke kandidaat voor de jaarlijstjes nog even onder de aandacht te brengen – het album, uhm, “Album” van de groep Girls uit San Francisco.

Bij het lezen van het levensverhaal van zanger Christopher Owens zou de moed je wel eens in de schoenen kunnen zinken. Geboren in de beruchte Children of God sekte, waarin zijn broer overleed omdat deze sekte niet in medische hulp gelooft, en uiteindelijk met een stevige belangstelling in hallucinogene middelen eruit gekomen… Je zou verwachten dat het debuutalbum van Girls een zwaarmoedige aangelegenheid zou zijn. Muzikaal gezien blijkt niets minder waar – de muziek doet denken aan, pak ‘m beet, The Thrills, Buddy Holly en zelfs the Beach Boys. Als de stem van Owens dan ook nog eens het Amerikaanse equivalent blijkt te zijn van een Elvis Costello circa My Aim Is True, is de ware kracht van deze band duidelijk: het Grote Lijden leidt tot Grote Kunst, zelfs als deze in een luchtig jasje is gestoken.

Veel inspiratie

Album doet de bandnaam eer aan – veel liedjes gaan simpelweg over meisjes, met een duidelijke voorliefde voor ene Laura of Lauren (Marie), wiens break-up voor veel inspiratie heeft gezorgd. Christopher sputtert en zingt over het plezier weer willen voelen, de stemmingswisselingen, en het vooruitzicht van het leven alleen ervaren. Dit alles op een ondergrond van garage / punkachtige liedjes die af en toe aan Pink Floyd (God Damned) dan wel R.E.M. (Curls), dan wel Prince (Ghost Mouth, met een letterlijke kopie van de melodie van Nothing Compares 2 U erin) doen denken, en waarin de lo-fi aanpak wordt afgewisseld door bombastische producties als Hellhole Ratrace en Morning Light.

Zomerse liedjes met duistere teksten, bijzondere achtergrond, en een sterke live-reputatie maken Girls tot een goede kandidaat voor het festivalseizoen van 2010. Of het eerder genoemde jaarlijstje van 2009. Want ja, Album is mooi. Dan nemen we de weinig geïnspireerde titel voor lief.