Recensie: Far Cry 3

far cry 3 6

Tegen het einde van het jaar zijn de grootste releases van het jaar al geweest. Series als Call of Duty, Assassins Creed en Halo zijn dit jaar al langskomen en normaal gesproken moeten de meeste gamers nu wachten op de lente voor de volgende grote titels uitkomen. In 2012 is dit niet het geval. Want Ubisoft weet in de laatste donkere maanden nog een top titel neer te zetten met Far Cry 3.

Op een onbewoond eiland?
Na een teleurstellend uitstapje naar de savannes van Afrika in Far Cry 2. Brengt het nieuwste deel de speler terug naar de roots van de serie: de tropische eilanden. Hoofdpersoon is Jason Brody, een rijkeluiszoontje die met zijn 2 broers en vriendengroep door Azië trekt, de game opent met een montagefilmpje waarin de groep over de zeeën sjeest op jetski’s, shotjes drinkt en gaat skydiven. Het lijkt allemaal de perfecte vakantie te zijn….tot ze worden ontvoerd door een groep piraten die handelt in mensen.

De vrolijke beelden van de intro, komen van je tablet af die je wordt voorgehouden door één van de bad guys: Vaas.
Ik heb in jaren niet zo een geschifte gast als hem gezien. Met zijn opgefokte persoonlijkheid en onvoorspelbare handelen weet je niet wat je van hem kunt verwachten, of wanneer hij weer opduikt. Hij lijkt je constant een stap voor te zijn, en dit kan soms zelfs beangstigend werken.
In onderstaand filmpje probeert hij uit te leggen wat de definitie van krankzinnigheid is en hierbij laat hij duidelijk zien waar hij toe in staat is. Vaas is by far mijn favoriete character van dit game jaar.

Je onderneemt samen met je oudere broer een poging om te ontsnappen. Het contrast tussen de twee broers is hier erg duidelijk neergezet. Zo is hoofdpersoon Jason, tijdens het ontsnappen continu aan het stressen over de situatie, valt hij bijna flauw bij het eerste teken van bloed en weet hij niet wat hem allemaal overkomt. Zijn broer Grant daarentegen is een ex-militair en schakelt zonder problemen een aantal piraten uit op gruwelijke wijze, terwijl hij Jason probeert te kalmeren en in toom te houden. Dit gaat (zoals het hoort) fout en al snel heeft ook Jason zijn eerste slachtoffer gemaakt terwijl hij op de vlucht slaat voor de piraten van Vaas.

Contacten leggen

Brody wordt binnengehaald bij de oorspronkelijke bewoners van de Rook-eilanden, een gemeenschap van krijgers genaamd de Rakyat, en na een korte kennismaking ga je al op pad om de eerste missies voor hen uit te voeren. Deze overgang vond ik lichtelijk apart. Je leert net deze mensen kennen en hebt geen idee wie ze zijn, toch ga je graag voor ze op pad en mensen vermoorden. Dit zorgt ervoor, dat de start van het verhaal een beetje vreemd op gang komt. De hierop volgende verhaalmissies maken een hoop goed en al snel kom je er achter dat zij je kunnen helpen om je vrienden, die nog steeds gevangen zijn, te vinden.

far cry 31

De Rakyat zijn niet de enige mensen voor wie je missies uitvoert. Naarmate de game vordert maak je kennis met verschillende contactpersonen, de één nog excentrieker dan de andere. Zo is er Dr. Earnhardt, die met planten van het eiland, verschillende soorten medicijnen en drugs kan maken, die hij maar al te graag zelf gebruikt. Of Willis, een ex-CIA agent met een absurd grote liefde voor zijn vaderland Amerika. Er zitten een aantal missies tussen die zo’n indruk op me hebben gemaakt dat ik ze komende jaren niet snel meer zal vergeten. Een voorbeeld van zo’n missie is dat je een aantal wietvelden moet platbranden met een vlammenwerper. Dit is op zichzelf al een vermakelijke missie door de effecten die de brandende wietplanten op de camera hebben. Maar terwijl je de velden nadert, start er op de achtergrond een Dubstep/Reggae mix van Skrillex, die de rest van de missie door de speakers blijft knallen. Het zorgde voor een heerlijke sfeer die perfect bij de missie paste!

De hiervoor genoemde ex-CIA agent is ook degene die je voorziet van alle informatie die je maar nodig kan hebben. Al deze informatie is terug te vinden op je tablet. Waar in Assassins Creed de informatie database al op een meer persoonlijke en humoristische manier wordt aangeleverd, is hier in Far Cry 3 nog een extra lading humor bovenop gedaan. Zelf vond ik het dan ook erg vermakelijk om de wapenbeschrijvingen te lezen. Het is duidelijk te zien dat hier veel werk in heeft gezeten.

Alice in Crazyland

Tijdens de laadschermen (dit zijn er niet veel) wordt je getrakteerd op quotes uit het verhaal van Alice in Wonderland. Niet zo vreemd want net zoals Alice, gaat hoofdpersoon Jason steeds verder de waanzin in. Waar hij in het begin, voor ongeveer alles wat op hem af komt bang is en het liefste terug wilt naar de veilige wereld, ontwikkelt hij zich in Far Cry 3 steeds verder tot een meedogenloze killer. Al snel vraagt Jason zich dan ook af wat hij nou wilt en wie hij wilt worden, en verschillen Jason en de krankzinnige Vaas nou echt van elkaar of hebben ze meer gemeen met elkaar dan hij denkt?

far cry 3

Iets waar Jason weinig problemen mee heeft is het gebruiken van drugs. Op meerdere momenten in de game slikt hij een pil of spuit hij een naald in zijn arm, met alle hallucinaties en trippende beelden die er bij horen. Tijdens deze hallucinaties krijg je flashbacks naar het verleden van Jason en de vriendengroep. Het is een creatieve manier om het achtergrondverhaal verder uit te diepen. Iedere flashback eindigt open zodat je nieuwsgierig blijft naar wat erna is gebeurd en hoe ze op het eiland verzeild zijn geraakt.

Eilandactiviteiten
De Rook-eilanden zijn groot en de kaart die je hebt gekregen is in het begin nog een donkere massa. Gelukkig zijn er zendmasten, deze hebben dezelfde functie als de uitkijkpunten uit een andere Ubisoft serie: Assassins Creed. Zodra je de top van een zendmast hebt bereikt vul je de kaart een beetje op. Vanaf dit moment kun je, op het vrijgespeelde stuk kaart, verschillende punten vinden waar activiteiten te doen zijn en kun je zien waar de verschillende diersoorten wonen om ze makkelijk te vinden.

Outposts dienen als plekken waar je snel tussen kunt reizen en als plek waar je jezelf opnieuw kunt bevoorraden. Maar voordat je hier gebruik van kunt maken, moet je ze eerst ontdoen van vijanden. Hoe je dit aanpakt ligt volledig aan de speler. Ga je als Rambo guns blazin’ het kamp te lijf? Of ga je als een jager het kamp eerst verkennen om daarna stuk voor stuk de piraten te elimineren met bijvoorbeeld pijl en boog? In sommige van deze kampen staan ook kooien met gevaarlijke roofdieren als panters, beren en tijgers. Schiet de deur uit de kooi en laat het dier al het werk voor je doen. De diversiteit waarin je deze (en ook andere missies) kunt benaderen is erg goed uitgewerkt. Met beide manieren zijn ervaringspunten te verdienen om je Tatau uit te breiden, maar daar kom ik verderop in mijn recensie nog op terug.

Naast de verhaalmissies zijn er ook diverse kleinere activiteiten, die geen van allen verplicht zijn. Het zijn kleine missies met doelen die we nu langzamerhand wel kennen. Jachtmissies waarin je een commandant/dier moet vermoorden met een specifiek wapen of executie. Verschillende racemissies waarbij je voedselpakket op tijd moet afleveren. Of activiteiten waarin je de behendigheid met een bepaald wapen kunt bewijzen, denk hierbij aan kleiduifschieten (op echte vogels) of messenwerpen.

Behalve deze ‘standaard’ activiteiten, zijn er op het eiland ook stenen te vinden waar je bepaalde uitdagingen kunt starten genaamd: Beproevingen van de Rakyat. Zodra je een beproeving hebt behaald krijg je een geld en ervaringsbonus en kun je door middel van een leaderboard concurreren met je online vrienden.

Upgrades maken de man
Alle leden van de Rakyat krijgen een tatoeage op hun arm met de naam: Tatau. Na de eerste missie krijgt Jason ook zijn eerste stuk van een Tatau. Deze Tatau is uit te breiden en tegen het einde van het spel siert er over je hele arm een tribal. Deze tatoeage fungeert als je skill tree en is opgedeeld in drie categorieën, ieder met zijn eigen aftakkingen en specialiteiten.

De ´reiger Tatau´ zorgt ervoor dat je sneller en mobieler wordt, zo kun je sneller rennen, langer je adem inhouden onder water, vijanden van onder en boven met een speciale aanval vermoorden. Al upgrade je de ´haai Tatau´ wordt je een sterkere krijger, en is dus meer voor de spelers die al schietend het gevecht aangaan. Denk aan een langere levensbalk, sneller herstel van je levensbalk, meer vijanden achter elkaar neer kunnen halen etc. Ten slotte is er nog de ´spin Tatau´, deze is voor de spelers die al jagend te werk gaan. Sneller pijlen afvuren, meer voorwerpen vinden bij verslagen vijanden en dieren, zijn een aantal van de skills die je in deze tree kunt vinden. Stuk voor stuk zijn de skills die je unlocked erg handig en maken ze de game makkelijker voor je. Waar je in het begin van het spel grote groepen vijanden het beste kunt vermijden, kun je zodra je de Tatau meer hebt uitgebreid, de strijd makkelijker aangaan.

far cry 3 pc review 35

Niet alleen de versiering op je arm zorgt ervoor dat je een sterkere krijgen wordt. Ook de uitrusting die je bij je draagt is volledig uit te breiden. Portefeuilles, rugzakken, magazijnbundels etc. zijn allemaal groter te maken, mits je de benodigde dierenhuiden hebt verzameld. Jagen is een groot onderdeel van Far Cry 3. In het upgrademenu staat duidelijk welke huiden je nodig hebt om ieder voorwerp beter te maken. Vervolgens kun je op de kaart kijken waar de desbetreffende diersoort zich bevindt en kan de jacht beginnen.

Graphics en audio
Met een tropische setting kun je veel kanten op. Dit is Ubisoft ook zeker gelukt. Zo kom je niet alleen maar bomen zee en strand tegen. Maar zijn er ook meerdere grotten, oude Japanse bunkers en dorpjes te verkennen, ieder met hun eigen geheimen en schatten. Far Cry 3 is een erg kleurrijke game, vooral in de zon komen de felle kleuren goed naar voren. Helaas is het wel dat als de game iets te druk wordt, er af en toe een lichte stotter in het beeld komt en het allemaal niet meer zo soepel loopt.

Vuur speelt ook in Far Cry 3 weer een grote rol. De engine die voor Far Cry 2 is gebruikt hebben ze meegenomen. In deze game waren de bewegingen van vuur erg realistisch nagemaakt en kon een vuur overslaan naar andere struiken/bomen die in de windrichting stonden. Waar dit in de savannes al werkte waar weinig struiken en bomen stonden, kun je begrijpen dat dit in de jungles van deel drie af en toe voor een heerlijke (goed uitziende!) chaos kan zorgen.

Op het gebied van geluid is er ook weinig op aan te merken. De voice acting is van hoog niveau en past goed in de game. De grootste complimenten gaan uit naar de performance van Michael Mando die de stem van Vaas heeft gedaan. De muziek die in de game zit is er goed in verwerkt. Zo hoor je via een krakkemikkige radio in de auto’s verschillende Latin muziek en zitten er in een aantal missies muziek verwerkt. Een voorbeeld hiervan heb ik al eerder genoemd. Tegen het einde van de game vernietig je een volledig kampement vanuit een helikopter terwijl The Ride of the Valkyries van Wagner do0r de speakers schalt. Een geweldig eerbetoon aan Apocalypse Now!

Met shooters als Halo 4 en Call of Duty Black Ops 2 die rond dezelfde tijd uitkomen als Far Cry 3, heeft Ubisoft een gevaarlijke en gewaagde stap durven te nemen. Deze titel zal dan ook bij veel gamers hun neus voorbij schieten, dit is gigantisch zonde. Voor mij persoonlijk is Far Cry 3 met stip DE shooter van 2012 geworden en verdient terecht een nominatie voor Game of the Year. Het is een grote veelzijdige game waarin genoeg te zien en te doen is, ook nadat je het verhaal hebt uitgespeeld. Als je een fan bent van first person shooters is Far Cry 3 een must have!

Doordat de servers niet bereikt konden worden en er geen mensen online waren, konden op het moment van schrijven, de multiplayer en de coöperatieve multiplayer helaas niet uitgetest worden.

Far Cry 3 is beschikbaar voor: Xbox 360, Playstation 3 en PC.
De Xbox 360 versie is gebruikt voor deze recensie.