Recensie: Family Guy: Back to the Multiverse

family guy back to the multiverse

Family Guy is een serie die bij veel mensen om zijn volwassen humor hoog in het vaandel staat. De aflevering ‘Road to the Multiverse’, waarbij Brian en Stewie samen door verschillende dimensies heen reizen (zelfs één volledig in de stijl van Disneyfilms) is bij mij persoonlijk één van mijn favorieten.

Vanaf deze week ligt Family Guy: Back to the Multiverse in de winkel en dient als sequel op hier voor genoemde aflevering. Een game gebaseerd op een erg gewaardeerde aflevering met de gebruikelijke Family Guy-humor, daar kan toch niks mis mee zijn…..toch?

De aartsrivaal en tevens halfbroer van Stewie, Bertram, is terug. Hij gaat van dimensie naar dimensie om een leger samen te stellen, zodat hij de dimensie van Stewie en Brian kan vernietigen. Aan hen de taak om de plannen van de snode baby tegen te houden.

In Family Guy: Back to the Multiverse doorkruis je, als Brian en Stewie, tien levels met verschillende thema’s. Beide hebben zij hen eigen arsenaal aan wapens die je, naarmate het spel vordert, steeds verder uitbreid. Brian heeft bijvoorbeeld een (erg onnauwkeurig) pistool en shotgun, terwijl Stewie de hightech laserwapens heeft. Voor iedere vijand is er in principe een wapen, zo kun je grotere vijanden beter met een shotgun of raketwerper te lijf gaan, terwijl kleinere makkelijk met de kleinere wapens neergaan. De game is echter zo makkelijk dat je het, met de wapens die je in het begin krijgt, ook al redt.

familyguy screenshot amish31
Waar ze wel samen van gebruik maken, is een aantal gadgets. Deze zijn allemaal in de stijl van de serie. Zo kun je de Giant Chicken voor je laten vechten door zijn ei richting vijanden te gooien. Of helpt invalide buurman Joe Swanson je graag een handje, door rond te rijden en met zijn machinegeweer huis te houden.

Tijdens het gamen kom je in de spelwereld geld tegen. Met dit geld kun je in de store verschillende upgrades voor Stewie en Brian kopen, bestaande uit: een langere levensbalk, meer wapens/munitie/granaten en een aantal skins voor de twee hoofdpersonen, daar blijft het helaas bij. Dit heeft als gevolg: bakken met geld die je gewoon niet kunt uitgeven.

Het wisselen tussen de twee figuren gaat erg gemakkelijk door het drukken op een knop. Nog leuker is het om samen met een vriend of vriendin het spel te spelen. Back to the Multiverse is volledig coöperatief te spelen door middel van een splitscreen. De game heeft ook een multiplayer, maar deze bevat niets om over naar huis te schrijven. Het zijn de standaard multiplayermodi in een Family Guy jasje. Een erg groot nadeel is dat deze modi niet online gespeeld kunnen worden, maar alleen op de bank met maximaal vier vrienden. Een gemiste kans!

Collectibles

De levels van het verhaal zijn erg snel te halen. Binnen zes uur liepen bij mij de credits over het scherm, dit terwijl ik nog op zoek ben gegaan naar de verborgen collectibles. Met deze collectibles speel je verschillende concept art en multiplayer skins vrij. Mocht je hier nou erg in geïnteresseerd zijn is het een leuk extraatje, maar het is het doorspitten van de levels gewoon niet waard.

De levels zijn allemaal gebaseerd op verschillende afleveringen en bekende flashback segmenten van de tv serie. In de ene dimensie zijn minder valide mensen in de meerderheid gekomen en hebben de hele wereld overgenomen. In een andere dimensie ren je over de Noordpool waar de Kerstman een ‘sweatshop’ is begonnen en zijn elfjes doorgefokt heeft tot hersenloze slaven. Ook het steeds terugkerende epische gevecht tussen vader Peter en zijn aartsrivaal de kip zit in Back to the Multiverse. Voor de hardcore fans kunnen de levels een feest van herkenning zijn.
Persoonlijk vond ik het zonde. Want hoe leuk het ook is om zelf de bekende stukken na te spelen, hadden de makers met een licentie als Family Guy genoeg creatieve vrijheid om hun eigen segmenten te creëren.

family guy

De dialogen uit de game zijn merendeel regelrecht uit de serie overgenomen. Positief hieraan is dat de stemmen van de originele cast in de game zit. Een groot nadeel, dat developer Heavy Iron Studios, zelf heeft gecreëerd is dat deze dialogen steeds worden herhaald en op sommige momenten totaal niet in de situatie paste. Ze gaven mij ook het gevoel dat deze dialogen in de game gestopt zijn omdat het bekend materiaal is voor de fans.

Cutscenes

Wel complimenten voor de cutscenes, deze zijn in tegenstelling tot de rest van de game, wel van originele dialogen voorzien. Ze bevatten de typische Family Guysfeer en humor. Vooral de gesprekken tussen Stewie en Brian zijn soms erg vermakelijk! Grafisch is Back to the Multiverse even wennen. De game begint met de getekende titelsong van de tv-serie. Waar je normaal gesproken de verschillende Family Guy-karakters getekend op de tv ziet, zijn ze nu volledig in 3D geanimeerd. In het begin moest ik hier erg aan wennen, maar naarmate het spel vordert, wen je er aan dat ze er niet zo uit zien als je ze herkend bent.

De game is helaas niet bugvrij. Zo heb ik het eerste level tot drie keer aan toe opnieuw moeten opstarten, omdat er iets fout ging. De eerste keer viel de eindbaas uit het niks dwars door de vloer van het level heen waardoor ik er niet bij kwam. De tweede keer crashte het spel uit het niks volledig. Dit soort fouten hadden makkelijk verholpen kunnen worden door wat langer aan de game te werken.

Family Guy: Back to the Multiverse is helaas een erg korte, middelmatige third person shooter geworden. De humor van de serie is duidelijk terug te vinden in de cutscenes en gesproken tekst. Maar doordat dezelfde zinnen constant worden herhaald, is de humor er al snel van af. Al had Heavy Iron Studios iets meer de tijd genomen, hadden zij de game verder kunnen fine tunen en meer originele content kunnen toevoegen.

Voor fans van de serie kan Family Guy Back to the Multiverse een leuke game zijn…zodra hij in de budgetbakken ligt.
Family Guy: Back to the Multiverse is beschikbaar voor: Xbox 360, Playstation 3 en PC
Voor deze recensie is de Playstation 3 versie gebruikt.