Recensie: Erwin Wolters – Land Of Rain

woltero

Ondanks dat Land Of Rain het debuutalbum is van Erwin Wolters is hij geen onbekende in de Nederlandse popgeschiedenis. Zo maakte hij deel uit van de allereerste bezetting van The Fatal Flowers en kreeg hij midden jaren 90 lovende kritieken met de indierockband Alison Gross.

Ondanks deze goede recensies bleef het echt grote succes de laatste jaren echter uit, waardoor Wolters koos voor een baan achter de schermen bij een platenmaatschappij. Muziek maken bleef echter wel altijd een grote hobby. Al speelde hij met zijn laatste band The MVP’s vaker in Engeland dan hier. Nu is hij dus na al die jaren als solo-artiest aan de slag gegaan, wat onlangs resulteerde in het album Land Of Rain en de EP Get Me Nowhere.

Vakmanschap

Met deze soloplaat wil Erwin Wolters zich vooral laten zien als begenadigd liedjesschrijver. Daar wil hij, naar eigen zeggen, zich ook meer en meer op gaan richten. In het verleden deed hij dat al met succes voor bijvoorbeeld Loïs Lane en dat zou hij graag willen herhalen. De muziek op Land Of Rain is daarom in de eerste plaats een etalage waarin Erwin Wolters zijn vakmanschap toont.

Het is goed te horen dat Wolters zijn voorkeur ligt bij de Britse pop- en rockmuziek. Zelf noemt hij The Beatles, The Who, Blur en Kaiser Chiefs als grootste inspiratiebronnen en zijn muziek heeft daar zeker raakvlakken mee. Maar de meest opvallend overeenkomst vertoont Land Of Rain met het laatste album van Paul Weller. Als je zijn nieuwe plaat en die van Erwin Wolters naast elkaar legt hoor je dat beiden door heel veel van hetzelfde zijn beïnvloed. Ook al is, eerlijk is eerlijk, Paul Weller natuurlijk een veel betere zanger.

In eigen beheer

Maar als je bedenkt dat een grote ster als Weller de beschikking heeft over een groot budget een de beste faciliteiten en Erwin Wolters deze plaat met een klein budget en in eigen beheer heeft opgenomen is dat allemaal des te knapper. Het is daarom te hopen dat met Land Of Rain Erwin Wolters nu ook buiten de Amsterdamse muzikale incrowd naam gaat maken. Zijn liedjes kunnen namelijk met gemak de concurrentie aan met die van bekende Nederlandse bands.