Recensie: Ernst-Jan Pfauth – Sex, Blogs & Rock-‘n-Roll

het boek van Ernst-Jan Pfauth

In Sex, Blogs & Rock-‘n-Roll neemt schrijver/blogger Ernst-Jan Pfauth de lezer mee langs alle bizarre gebeurtenissen die hem de laatste jaren zijn overkomen. Al deze zaken hebben een en dezelfde oorzaak: bloggen. Het boek toont aan dat bloggen gezien moet worden als serieus journalistiek medium, maar dat het ook kan bijdragen aan het doen uitkomen van jongensdromen.

Laten we voor de verandering maar eens beginnen met een punt van kritiek. Ondanks de suggestie in de titel is er geen sex (of beter: seks) te vinden in het boek. We hadden door de titel wel gehoopt op erotische escapades met bijvoorbeeld de vrouwelijke tegenhanger van Pete Cashmore, maar helaas. Ook met muziek leek het die kant op te gaan. In het begin komt een concert van de Stones ter sprake, maar die zijn anno 2010 niet de meest opwindende vertegenwoordigers van de rock ‘n roll. Gelukkig komt precies op tijd een anekdote over de band Surfer Blood ter sprake en weet Ernst-Jan Pfauth op dit punt wel te scoren.

Schop onder de kont

De derde term uit de titel, blogs, komt daarentegen meer dan ruimschoots aan bod. Pfauth toont hierbij vooral aan dat bloggers met een beetje lef en talent en heel veel doorzettingsvermogen de meest bijzondere dingen kunnen bereiken. Dit boek is daarom vooral een goede schop onder de kont voor (beginnende) bloggers. Wil je wat van je blog maken? Wil je jezelf onderscheiden van je studiegenoten of collega’s? Of heb je iets bijzonders te vertellen? Begin een blog!

Nu blijkt wel dat Ernst-Jan Pfauth ook over behoorlijk wat geluk beschikt. Hij is regelmatig op het juiste moment op de juiste plek, maar hij dwingt dat wel af. Ondanks zijn 24 jaar is hij nu al een gevestigde naam in de Nederlandse ‘blogosphere’. Dit boek is daarom de perfecte handleiding voor iedereen die dezelfde dromen heeft als Pfauth en een steuntje in de rug nodig heeft om deze waar te maken. Daarnaast is het boek ook zeer vermakelijk voor mensen die al een beetje thuis zijn in het wereldje en daar een leuke inkijk willen hebben. Wij zijn er nog niet uit tot welke categorie wij behoren…