Recensie: Dum Dum Girls – I Will Be

cover

Voor wie al moeite heeft om stil te zitten bij bands zoals Lush of The Jesus and Mary Chain en warm wordt bij het horen van aanstekende pop liedjes met een vette knipoog naar de jaren ’60, zal een heel blij gevoel krijgen bij het beluisteren van I Will Be.

Het debuutalbum van dit vierkoppige damesgezelschap uit Californië, ademt verkwikkende energie het hele album door. I Will Be duurt slechts een dertigtal minuten, maar al vanaf de eerste tonen van ‘It only takes one night’, de openingstrack, draagt hun muziek je mee naar vervlogen tijden waarin er nog veel meidenbands waren die de poppy punk muziek maakten.

Blondie

Dum Dum Girls, wat begon als eenmans-project, is nu een volwaardig kwartet van vier energieke vrouwen dat stap bij stap steeds meer bekendheid begint te krijgen. Ook dankzij producer Richard Gottehrer, verantwoordelijk voor de productie van cd’s van verscheidene punk en new wave bands waaronder Blondie en wat meer van deze tijd: the Raveonettes.

De vocalen van zangeres Dee Dee (voormalig lid van Vivian Girls) vergezeld door een muur van fuzzy gitaren zorgen ervoor dat je hoofd onmerkbaar heen en weer begint te bewegen bij het horen van nummers als ‘Jail La La’of ‘Oh Mein M’, overigens gezongen in het Duits. De vlotte drums en harmoniën die in deze liedjes te horen zijn, vormen de rode draad op het album en brengen de meisjesgroepen uit de jaren ’60 ineens een stuk dichterbij.

Albumtitel

Jail La La, de eerste single van het album, was aanvankelijk bedoeld als albumtitel, geïnspireerd op een Italiaanse film uit de jaren ’60, maar complicatie omtrent het gebruik van beelden uit de film als cd-cover maakten I Will Be de definitieve keuze.

Hoewel de toon van bijna alle nummers vrolijk en luchtig is en de dromerige stemmen van de dames je een onbezorgd gevoel geven,treffen we ook wat minder luchtig materiaal aan op het album. ‘Rest of our Lives’ en het slotnummer ‘Baby don’t go’, met thema’s als de angst om verlaten worden door je geliefde, zijn in tegenstelling tot de rest wat rustigere nummers.

Fuzzy gitaren

Deze twee songs zijn eigenlijk de enige twee adempauzes die het album heeft. Een mooie middenweg is het duet ‘Blank Girl’ met Crocodiles frontman (en echtgenoot) Brandon Welchez. Een zoet popliedje dat wordt gevolgd door de titletrack ‘I Will Be’ waarin in fuzzy gitaren en harmonische vocalen je beide oren genadeloos mee vullen.

Dum Dum Girls, verwijzend naar Iggy Pop’s nummer Dum Dum Boys en het nummer Dum Dum Girl van Talk Talk, heeft een heel aanstekelijk pop-album uitgebracht, waar fans van het poppy shoegaze-genre zeker niet bij stil zullen zitten. Maar ook voor luisteraars die zich op andere muzikale gronden begeven is het I Will Be het luisteren waard, puur om even wat anders in de oren te hebben. Doe een zonnebril op, trek een leren jasje aan en waan je in een willekeurige garage ergens in LA en probeer je voeten vooral niet stil te blijven houden.

Minja Sarovic