Recensie: Disney Infinity

Disney Infinity

In Disney Infinity kun je bekende Disney-figuren in je game toveren door hun figuurtjes op een plateautje te zetten. Kennen we dit systeem niet al ergens van? Jazeker, want ook Skylanders gebruikt eenzelfde technologie. Weet Infinity zijn concurrent te overtreffen?

Disney

Zodra een figuurtje op de plaat wordt gezet, verschijnt deze direct in het spel en wordt je vrolijk begroet. Haal je hem vervolgens van af om een nieuwe te plaatsen, dan ben je binnen een fractie van een seconde veranderd. Ieder karakter heeft zo zijn eigen speciale krachten en speelwerelden (waar ik straks verder op in ga). Op dit moment is er al een flinke lading aan figuurtjes verkrijgbaar, maar er zijn al plannen voor plannen om oude franchises naar de game te brengen.

Nieuwe films als The Lone Ranger hebben ook al figuurtjes in de winkel liggen, maar zelfs Disney series als Phineas & Ferb en films die nog uit moeten komen. Zo kun je nu al rondlopen met Prinses Anna uit de komende animatiefilm Frozen. Met de verschillende licenties die Disney de laatste jaren heeft opgekocht, zijn er nog eindeloze mogelijkheden. Want naast de gebruikelijke Disney klassiekers kunnen we misschien ooit ook aan de slag gaan met Star Wars of Marvel-personages.

Werelden

In het Starters Pack krijg je drie verschillende poppetjes; Mr Incredible, Captain Jack Sparrow en Sully. Daarnaast zit er ook een speciaal object bij waar drie Playset’s in zitten verwerkt. Ieder personage heeft zijn eigen Playset gebaseerd op hun film, waarin zij vrij rond kunnen lopen en missies uitvoeren voor andere bekende personages uit die wereld. Zo loopt Sully bijvoorbeeld rond op de Monster-universiteit uit de gelijknamige film en voert hij missies uit voor Mike.

Disney Infinity

Het concept lijkt op dat van titels als GTA, maar dan natuurlijk op kinderen gericht. De missies die je moet uitvoeren komen vaak op dezelfde dingen neer; loop naar punt A en versla zoveel figuurtjes, rijdt naar punt B en lever het pakketje af. Niet al teveel variatie, maar genoeg leuke gameplay voor de kleine gamers. Vooral de verhaalmissies waarin je bekende personages tegenkomt, zijn erg vermakelijk. De werelden zijn ook uit te breiden. Zo kan er een volledige superhelden hoofdkwartier gebouwd worden in de wereld van The Incredibles en kan Jack Sparrow zijn eigen piratenschip krijgen (dat vervolgens ook uit te customizen is).

Creëren

Naast de ‘verhaalmodus’ is er ook nog de Toy Box-modus. Hier zien we vleugjes van andere games, want deze kan het beste vergeleken worden met de Little Big Planet-spellen. Ook hierin mogen eigen levels gemaakt worden die je vervolgens kunt delen. In Disney Infinity is dit concept iets groter gemaakt en mag je aan de slag met een grote hoeveelheid voorwerpen om een eigen wereld te creëren. Het plaatsen werkt soepel en gemakkelijk.

Naast de drie figuurtjes zit er in de Starters Set ook nog een willekeurige Power Disc. De Power Discs zijn er om je karakter een extra boost te geven, of om in de Toy Box een cosmetische aanpassing te brengen. In mijn Starter Set zat een disc die de achtergrond veranderde in die van Wreck it Ralph’s Sugar Rush.

Marketing

Bij bepaalde kisten krijg je een video te zien van een specifiek karakter. En vaak zal dit een figuurtje zijn dat je nog niet in je bezit hebt. Het is een slimme manier van Disney Interactive om ouders de portemonnees te laten trekken, want kinderen zullen geheid willen weten wat er in ieder kistje zit. In het Hall of Heroes-gedeelte kun je precies zien welke poppetjes, Power Discs en er op dit moment beschikbaar zijn. Vooral de Power Discs kunnen een duur grapje worden. Zodra je een verpakking koopt voor vijf euro, weet je van te voren niet welke twee discs je krijgt. Het kan dus voorkomen dat je een dubbele krijgt en dat is zonde van het geld.

Disney Infinity

De speelwerelden van de drie starters figuurtjes zijn prima in je eentje te spelen, maar met een tweede speler wordt het alleen maar leuker. Jammer genoeg kunnen de verhaalmissies niet gespeeld worden met twee verschillende speeltjes. Allebei de figuurtjes moeten namelijk uit de desbetreffende wereld komen. Dit betekent dus er voor €12,50 een tweede poppetje uit dezelfde set gekocht moet worden. In de Toy Box maakt het niet uit, uit welke set een figuur komt en kan er gewoon samen gespeeld en gebouwd worden.

Stemmenwerk

Disney Infinity is overduidelijk gericht op de wat kleinere gamertjes. Om die tegemoet te komen is er gekozen om de geliefde personages zo herkenbaar mogelijk neer te zetten. Qua uiterlijk is dit gelukt, maar qua stemmenwerk wisselend. Zo is bijvoorbeeld voor Jack Sparrow niet Johnny Depp zelf opgetrommeld, maar zijn gebruikelijke stemvervanger waardoor zijn stem voor het grootste gedeelte overeen komt. Sully daarentegen klinkt niet zoals zijn filmvariant John Goodman, iets dat voor de ouders en oudere spelers erg kan opvallen.

Met Infinity heeft the House of Mouse er een flinke geldwinner bij gekregen. Overal in de game wordt je er op geattendeerd dat er meer mogelijk is in de game dan dat jij op dit moment kan. Toch is een belediging om Disney Infinity een simpele cash cow te noemen, want het spel zelf is ook leuk en dan vooral voor de kleinere gamers. In mijn ogen heeft Disney Infinity door zijn vele licenties en franchises zeker de mogelijkheid om door te groeien tot een grotere game dan Skylanders.

Disney Infinity is nu verkrijgbaar voor de Xbox 360, PlayStation 3, Wii U, Wii en 3DS
Voor deze recensie is de PlayStation 3 versie gebruikt.