Recensie: Courtney Barnett, Paradiso Amsterdam

foto CC flickr-user Bruce: https://www.flickr.com/photos/theholygrail/15502480462/

Het lijkt allemaal zo makkelijk wat Courtney Barnett doet. Heerlijk ontspannen staat ze met haar band op het podium en  weet op simpele wijze het publiek te overrompelen.

De ingrediënten die ze daarvoor gebruikt zijn simpel maar doeltreffend. Zelf zingt ze en speelt ze gitaar en verder kun je een bassist en drummer op het podium zien. Rock ‘n roll teruggebracht naar zijn basis. Maar als die band dan vervolgens begint te spelen weet je dat hier iets bijzonders aan de hand is.

In haar eentje weet Courtney Barnett de muziek naar een hoger niveau te tillen. Meteen al bij opener Dead Fox toont ze haar klasse door haar gitaar afgewisseld nonchalant en lekker smerig te laten klinken. Op het grote witte doek achter de band zie je tegelijkertijd de coole videoclip van Dead Fox. De toon is gezet en het niveau zal gedurende de avond blijven stijgen. Zelfs als de draagband van haar gitaar stukgaat blijft Courtney heel gefocust.

Meezingen

De hoogtepunten volgen zich al snel op. Bijvoorbeeld tijdens het intieme Depreston waarin het muzikaal wat ingetogener is. Als blijkt dat het publiek de tekst letterlijk kan meezingen, gaat Courtney zelf wat zachter zingen zodat de zang mooier in balans is. Tijdens de hit Pedestrian at Best speelt ze vervolgens weer zo stevig dat haa eigen zangpartijen lijken te verzuipen in de bak herrie (in de positieve zin). Gelukkig maakt dat niets uit want ook dit nummer zingt het publiek uit volle borst mee. Waarschijnlijk herkennen veel mensen zich in de tragikomische teksten van Courtney Barnett.

Op het album spelen deze teksten een grote rol. Op het podium is de hoofdrol voor de gitaar. Barnett is niet zozeer een technische gitarist, maar wel een die indrukwekkende geluiden uit het instrument weet te halen. Bij haar klinkt de gitaar vooral cool en op zijn tijd ook behoorlijk vuig.

De toegift is vaak de kers op de taart bij een concert en dat is hier niet anders. De finale van het geweldige optreden begint met de Grateful Dead-cover New Speedway Boogie waarna de uitsmijter Nobody Really Cares If You Don’t Go to the Party volgt. Courtney Barnett is van een eenzame klasse. Ze weet live de knappe liedjes over slackers, losers en andere types waarin we veel van onszelf herkennen te voorzien van een dikke laag rock ‘n roll. Courtney Barnett kwam, zag en overwon.