Recensie: Caddywhompus – Remainder

albumcover

De bandnaam is een Dickensiaans Engelse term, die zoiets betekent als “krom” of “ongelijk”. Aan de band zelf is weinig ongelijks te vinden, of het is het feit dat we hier met een zanger-gitarist en een drummer te maken hebben, zonder verdere opsmuk. Het tweetal uit Houston / New Orleans heeft net het debuutalbum Remainder (hier verkrijgbaar) uitgebracht.

Wij zagen Caddywhompus gisteravond in Chicago, en waren dusdanig onder de indruk dat we de CD hebben meegenomen om te kijken of deze de energie (en het onwaarschijnlijke volume van de drums) kon overbrengen.

Een tweetal dus, maar de onvermijdelijke vergelijking met The White Stripes gaat meteen mank: Sean en Devin houden wel van vreemde maatsoorten, en zanger/gitarist Devin heeft duidelijk een voorliefde voor analoog zoemende gitaareffecten. De eerste zin in het notitieboekje was dan ook “lo-fi uitvoering van pak ‘m beet The Mars Volta”. Dit blijkt bij het verder beluisteren heel erg waar te zijn: ook de stem en vooral het bereik van Devin doet in de verte denken aan Cedric Bixler Zavala.

Geen touw aan vast te knopen

Opener Let the Water Hit the Floor zet de toon voor het album: noiserock waarin maatsoorten worden net zo makkelijk afgewisseld als melodielijnen, en de drukke gitaar- en drumpartijen zitten vol met creatieve vondsten en grootse uitbarstingen. Deze aanpak wordt redelijk consequent volgehouden, met als hoogtepunten het bijna ambient aandoende einde van de openingstrack, en de speelse gekte in Balloon Knot. Tekstueel is er geen touw aan vast te knopen, te meer door de hoeveelheid echo die op de vocalen is gegooid. Qua instrumentatie heb je eigenlijk geen moment door dat er maar twee instrumenten bezig zijn. De “wall of sound”-achtige productie zorgt daar wel voor.

Remainder luistert heel fijn weg als je een beetje herrie en feedback op z’n tijd niet erg vindt. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het album het moeilijk heeft om de dynamiek en de interactie van het duo bij live shows te kunnen vervangen. Het is dus zaak dat deze jongens heel snel een groter en meer internationaal verspreid publiek gaan krijgen. Zeker in vergelijking met de 20 man van gisteravond.