Recensie: Björk op Iceland Airwaves

Björk Vulnicura Strings

Als onderdeel van het festival Iceland Airwaves gaf Björk een uniek concert in Reykjavik. Bijzonder aan dit optreden was dat de begeleiding alleen maar uit strijkers bestond.

Ruim 20 leden van het Sinfóníuhljómsveit Íslands, het IJslands Symfonieorkest, zorgden voor een unieke begeleiding van zowel nieuw als oud werk. Dat laatste is best opvallend, want de afgelopen jaren speelde Björk zelden de bekende nummers van haar eerste albums. Het meeste materiaal was vanzelfsprekend afkomstig van het dit jaar verschenen Vulnicura. Het eerste deel van het concert stond helemaal in het teken van deze nieuwe nummers.

Donker en intens

Indrukwekkend waren vooral Black Lake en Notget. Deze versies van de nummers waren nog donkerder en intenser. Black Lake zat vol met duistere spanning en ongemakkelijke passages. Notget viel op door de krachtige strijkers die allen tegelijk een onheilspellend ritme spelen. Met deze begeleiding zong Björk op intense wijze over de pijn en de rouw na het stuklopen van haar relatie met kunstenaar Matthew Barney. Ik heb nog nooit een concert meegemaakt dat zo vol met emotie en verdriet zat.  Björk heeft duidelijk wat te verwerken en de zaal rouwde met haar mee.

Na de pauze was de toon is lichter, maar de muziek minstens zo mooi. Er was ruimte voor oud materiaal dat wat minder experimenteel is dan het nieuwe werk. Dit deel van de set begon met het wonderschone Aurora en kende verder ‘hits’ als Jóga en Bachelorette. Ondanks de wat luchtigere toon was de muziek niet minder indrukwekkend. Vooral I’ve Seen It All uit de film Dancer in the Dark zorgde voor kippenvel. Heel knap zong ze dit nummer, dat oorspronkelijk een duet met Thom Yorke is, in haar eentje.

Afsluiter was het hectische Pluto, waarbij Björk aangaf dat iedereen moest dansen en meezingen. Daarvoor was het niet het makkelijkste nummer, maar het zorgde wel voor een ontlading in de zaal bij de mensen die in de anderhalf uur ervoor intens hadden genoten van iets heel unieks en bijzonders. Dit zijn van die concerten die je voor de rest van je leven bijblijven.

Setlist:

Stonemilker
Lionsong