Recensie: Et après van Isabelle Beernaert

isabellebeernaertetapres

Try-out in theater Castellum in Alphen aan den Rijn

Isabelle Beernaert, bekend van de populaire televisie programma’s als So you think you can dance en the Ultimate dance battle, laat met een prachtige dansvoorstelling zien wat ze daadwerkelijk in haar mars heeft.

Op televisie heeft heel Nederland al kunnen genieten van de choreografieën van de Vlaamse Beernaert, maar na de eerdere voorstelling Ne me quitte pas weet de choreografe wederom menig hart te veroveren. In dezelfde stijl als we van haar gewend zijn, vertelt ze een verhaal over de liefde, maar ook over eenzaamheid, pijn, verdriet en troost. Met moderne choreografieën op verschillende soorten muziek, uiteenlopend van klassiek tot jazz en pop, weet Beernaert het publiek in te pakken. De groepsstukken laten een hele nieuwe kant van haar zien, terwijl de solo’s een duidelijke verwijzing zijn naar dat wat men al kent. De dansers, waarvan de meesten ook in de eerdergenoemde shows te zien waren, zetten een geweldige prestatie neer en weten de hele voorstelling zowel fysiek als emotioneel alles te geven.

Gevarieerd

Technisch gezien is er nog wel het een en ander op aan te merken, maar Beernaert is dan ook geen theatermaker. De keuzes wat betreft de belichting zijn niet overal even duidelijk. Interessant is echter een filmfragment dat de voorstelling even breekt, maar het publiek niet uit het verhaal haalt. Ondanks hier en daar wat oneffenheden en het overbodige applaus tussendoor, kan de toeschouwer lang en geboeid naar de gevarieerde voorstelling blijven kijken.

Met de vloeiende bewegingen van een theatrale moderne dans weten ze de liefhebbers tachtig minuten lang te ontroeren. Voor zij die dat ook willen meemaken, staat de voorstelling tot 29 december in verschillende theaters in Nederland.

Recensie: Susanne Boersma