Recensie: Antony en het Metropole Orkest

Antony Carre

Het was tijdens het derde nummer van de show, die zanger Antony samen met het Metropole Orkest in een uitverkocht Carré gaf, dat alles op zijn plaats leek te vallen. Het nummer was For Today I’m A Boy en daarin zingt hij “One day I’ll grow up, I’ll be a beautiful woman”. Van jongs af aan droomde Antony al om een mooie vrouw te zijn en vele jaren later staat hij daar dan, in een spierwitte jurk voor een zaal vol mensen die aan zijn lippen hangen.

Een concert met een volledig orkest is een riskante onderneming voor een artiest. Tenzij je voor de makkelijke weg kiest en alleen maar wat strijkers aan het arrangement toevoegt. Voor die weg heeft Antony echter niet gekozen. Hij liet zijn vaste begeleidingsband, The Johnsons, op twee man na thuis en heeft het Metropole Orkest de nummers volledig in laten kleuren.

Dat pakte in bijna alle gevallen zeer goed uit, al moest hij daar wel concessies voor doen. Ten eerste was het opvallend dat hij maar één nummer van zijn doorbraakalbum I’m A Bird Now speelde en had hij moeite om goed van start te gaan tijdens de Beyoncé-cover Crazy In Love. Een ander punt was dat hij pontificaal midden op het podium zich regelmatig geen houding wist te geven. Er stond zelfs een kruis op de vloer waar hij diende te gaan staan. “Ik lijk wel een helikopter”, grapte hij daarover.

Zijn grote kracht

Toch is dat breekbare van Antony ook zijn grote kracht. Tussen de nummers door merk je aan alles dat hij een zachtaardige, kwetsbare man is die al jarenlang worstelt met zijn gevoelens. Maar als hij eenmaal zingt dan weet hij de toehoorders te boeien en mee te slepen in zijn wereld. Het is eigenlijk heel bijzonder dat een man in een jurk, die in sommige van zijn nummers zingt over zaken die voor een groot deel van het publiek niet te bevatten zijn, twee maal achtereen een uitzinnig Carré weet uit te verkopen.

Natuurlijk komt dat door zijn fenomenale stem, maar in Carré konden daar ook nog eens de arrangementen bij worden opgeteld. Vooral de oudere nummers als Cripple And The Starfish en afsluiter Rapture kwamen bijzonder goed uit de verf. De optelsom van dit alles was een zeer gedenkwaardige avond van een zeer bijzondere artiest.